Культурна травма: роль екрана у формуванні колективної ідентичності під впливом пережитого болю
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318105Ключові слова:
травматичне кіно, колективна травма, травматичні події, травмовані культури, насильство на екрані, жертва, травматизаціяАнотація
Мета статті – дослідження ролі кіноекрана в конструюванні колективної ідентичності через репрезентацію культурної травми, спричиненої масовими стражданнями. Зроблено спробу проаналізувати, як кінематографічні образи та наративи впливають на формування спільної пам’яті, колективного досвіду й суспільного осмислення травматичних подій, що стали частиною історичної та культурної спадщини. Методологія дослідження. В процесі опрацювання теми застосовано низку наукових методів і підходів, що сприяли всебічному вивченню проблеми. Аналітичний метод використовувався для глибокого осмислення кінематографічних підходів до репрезентації травматичних подій. Методи систематизації та узагальнення дали змогу структурувати різноманітні наукові підходи до вивчення кіно травми (термін Дженет Вокер), виокремити ключові закономірності в репрезентації травми на екрані та дослідити її вплив на емоційний досвід аудиторії. Кроскультурний метод застосовано для порівняння різних національних і культурних контекстів у висвітленні теми травми в кінематографі, що допомогло виявити особливості сприйняття травматичних наративів у різних країнах та їхній вплив на глядача. Міждисциплінарний підхід, поєднуючи знання з галузей культурології, соціології, психології та кінознавства, забезпечив ширше розуміння впливу кіно на формування колективної пам’яті та переживання травматичного досвіду через мистецькі засоби. Наукова новизна статті полягає у комплексному дослідженні впливу кінематографічних репрезентацій культурної травми на формування колективної ідентичності. Дослідження вперше інтегрує теоретичні підходи з різних дисциплін для аналізу того, як екранні наративи та візуальні образи сприяють формуванню спільної пам’яті та колективного досвіду. Визначено нові механізми взаємодії між кінематографом і суспільством, які дають можливість краще зрозуміти, як масові страждання трансформуються у культурну травму та як це впливає на колективну ідентичність як в умовах кризи, так і в процесі післякризового відновлення. Висновки. У результаті проведеного дослідження було виявлено, що кінематограф не лише відображає травму, а й активно бере участь у її конструюванні та реконструкції; кінематографічні репрезентації культурної травми відіграють ключову роль у формуванні колективної ідентичності в умовах масових страждань, а культурні продукти, зокрема фільми, стають просторами для відтворення та осмислення травматичного досвіду.
Посилання
Alexander, Jeffrey Charles (2004). «Toward a Theory of Cultural Trauma». In : Cultural Trauma and Collective Identity. Alexander, Jeffrey Charles / Eyerman, Ron / Giesen, Bernard / Smelse, Neil J. / Sztompka Piotr. (eds.). Berkeley: University of California Press. 304 p. [in English]
Asman Aliayda (2012). Prostory spohadu. Formy transformatsii kulturnoi pamiati [Spaces of memory. Forms and transformations of cultural memory]. Nika-Tsentr. 440 p. [in Ukrainian]
Brand, Roy (2009). «Witnessing trauma on film», in: Media Witnessing: Testimony in the age of mass communication, Frosh, P. / Pinchevski, A. (eds.). London: Palgrave. P. 198-215. [in English]
Bruyn, Dirk de (2014). The Performance of Trauma in Moving Image Art. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. 245 p. [in English]
Callaghan, Michael. (ed.). (2014). How Trauma Resonates: Art, Literature and Theoretical Practice. Oxford: Inter-Disciplinary Press. 172 p. [in English]
Caruth, Cathy (2017). Pochuty travmu: Rozmovy z providnymy spetsialistamy z teorii ta likuvannya katastrofichnykh dosvidiv. [Listening to Trauma: Conversations with Leaders in Theory and Treatment of Catastrophic Experience] / Translation from the English language by Kateryna Dysa. Kyiv: Duh i litera. 496 p. [in Ukrainian]
Caruth, Cathy (1996). Unclaimed Experience. Trauma, Narration, and History. Baltimore: Johns Hopkins University Press. 154 p. [in English]
Craps, S. and Buelens, G. (eds.). (2008) Introduction: Postcolonial Trauma Novels. Studies in the Novel (special double issue), Nr 40. P. 1-12. https://doi.org/10.1353/sdn.0.0008
Dalenberg, C. J. / Straus, E. / Carlson, E. B. (2017). Defining Trauma. In S.N. Gold (ed.), APA handbook of trauma psychology: Foundations in knowledge. American Psychological Association. P. 15-34. https://doi.org/10.1037/0000019-002
Danieli, Yael. (1998). Introduction: History and conceptual foundations. In Y. Danieli (еd.), International handbook of multigenerational legacies of trauma. New York: Plenum Press. Р. 1-17. [in English]
Elm, Michael / Kabalek, Kobi / Köhne, Julia B. (eds.) (2014). The Horrors of Trauma in Cinema: Violence Void Visualization, Cambridge Scholars Publishing: Cambridge Scholars Publishing. 340 p. [in English]
Eyerman, Ron (2013). Social theory and trauma. Acta Sociologica, No 56 (1). Р. 41-53. https://doi.org/10.1177/0001699312461035
Greene, Naomi (1999). Landscapes of Loss. The National Past in Postwar French Cinema, New Jersey: Princeton University Press. 240 p. [in English]
Hirsch, Joshua (2003). Afterimage: Film, Trauma, And The Holocaust. Philadelphia: Temple University Press. 213 p. [in English]
Hirsch, Marianne. (1997). Family frames: Photography, Narrative, and Postmemory. Harvard University Press. 304 p. [in English]
Hrebeniuk, Tetyana. (2022). Movchannya i hovorinnya yak formy reprezentatsii istorychnoyi travmy v ukray inskiy prozi doby nezalezhnosti. [Silence and speaking as representation forms of historical trauma in Ukrainian prose of the independence era]. Synopsys: tekst, kontekst, media. Vol. 28, Nr. 3, rozdil Istoriya literatury yak struktura. https://doi.org/10.1007/978-1-4757-5567-1_1 [in Ukrainian]
Hundorova, Tamara (2014). Postkolonialnyi roman heneratsiinoi travmy ta postkolonialne chytannia na skhodi Yevropy [Postcolonial Novel of the Generational Trauma and Postcolonial Reading at the East of Europa]. In: T. Hundorova and atusiak (Eds.). Postkolonializm. Heneratsii. Kultura. Kyiv: Laurus. Р. 26-44. [in Ukrainian]
Jelača, Dijana (2016). Dislocated screen Memory: Narrating Trauma in Post-Yugoslav Cinema. New York: Palgrave MacMillan. 287 p. [in English]
Kalí, Tal (1996). Worlds of Hurt: Reading the Literatures of Trauma. Cambridge University Press. 296 p. [in English]
Kaplan, E. Ann and Wang, Ban (eds.) (2008). Trauma and Cinema: Cross-Cultural Explorations. Hong Kong: Hong Kong University Press. 288 p. [in English]
Kerner, Aaron Michael and Knapp, Jonathan L. (2016). Extreme Cinema. Affective Strategies in Transnational Media. Edinburg: Edinburg University Press. 179 p. [in English]
Kis, Oksana (2010). Kolektyvna pamiat ta istorychna travma: teoretychni refleksii na tli zhinochykh spohadiv pro Holodomor [Collective Memory and Historical Trauma: Theoretical Reflections against the Background of the Women Memories about the Holodomor]. In: H. Hrinchenko and N. Khanenko-Frizen (Eds.). U poshukakh vlasnoho holosu: Usna istoriia yak teoriia, metod, dzherelo: Zb. nauk. prats Skhidnyi instytut ukrainoznavstva im. Kovalskykh. Р. 171-191. [in Ukrainian]
LaCapra, Dominick (2014). Writing History, Writing Trauma. Baltimore: Johns Hopkins University Press. 248 p. [in English]
Le Roy, Frederik / Stalpaert, Christel / Verdoodt, Sofie. (eds.) (2011). Introduction: performing cultural trauma in theatre and film: between representation and experience. Arcadia. 2011, Nr 45 (2). Р. 249-263. [in English]
Lubkemann, Stephen C. (2007). More than Violence: An Antropological Approach to Wartime Behavior. Anthronotes. Vol. 28, Nr 2. Р. 12-19. [in English]
McNally, Richard J. (2003). Rmembering Trauma. The Belknap Press of Harvard University Press. 448 p. [in English]
Naidionova, Larysa (2012). Istorychna travma spilnoty: yak nashchadkam pamiataty trahichne? [Historical Trauma of a Society: How Descendants Can Remember the Tragic?] Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota: nauk.-prakt. osvitno-metod. zhurnal, Nr 2. P. 48-55. [in Ukrainian]
Ohiyenko, Vitalii (2018). Holodomor studies і trauma studies: teoriya ta perspektyvy doslidzhen. [Holodomor Studies and TraumaSstudies: Theory and Research Prospects]. Mizhdystsyplinarnyy chasopys Studii holodomoru. URL: https://www.holodomorstudies.com/discussion2.html [in Ukrainian]
Polishchuk, Yaroslav and Pukhonska, Oksanа (2021). Sobaka yak sposterihach i svidok istorii (za romanom Viktorii Amelinoi “Dim dlia Doma”) [The Dog as Observer and Witness of History [based on the novel by Viktoria Amelina “Home for Dom”)]. Poznańskie Studia Slawistyczne, Nr 20. Р. 143-157. https://doi.org/10.14746/pss.2021.20.8 [in Ukrainian]
Riches, David (1986). The Anthropology of Violence. Oxford: Basil Blackwell. 232 p. [in English]
Stampfl, Barry (2014). Parsing the Unspeakable in the Context of Trauma. In M. Balaev (Ed.), Contemporary Approaches in Literary Trauma Theory. London: Palgrave Macmillan. P. 15-41. https://doi.org/10.1057/9781137365941_2
Sztompka, Piotr (2004). The Trauma of Social Change. In: J. C. Alexander [et al.], Cultural Trauma and Collective Identity. University of California Press. P. 155-195. https://doi.org/ 10.1525/california/9780520235946.003.0005
Thompson, Kenneth (1998). Moral Panics. London: Routledge. 157 p. [in English]
Usmanova, Almira (2007). Nasilstvo yak kulturna metafora: zamist vvedeniya. A. Usmanova (ed.) [Violence as metaphor: instead of introduction]. Vizualne (yak) nasilstvo. Zb. nauk. pratc. Vilnius: European Humanitarian University. P. 5-38.
Vasylenko, Vadym (2016). Modyfikatsiia travmy v ukrainskii epihratsiinii prozi druhoi polovyny 20 stolittia [The modification of the Trauma in Ukrainian Emigration Prose of the second half of the 20th century] (Thesis of Candidate of philological sciences, National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Institute of Literature). [in Ukrainian]
Walker, Janet (2005). Trauma Cinema: Documenting Incest and the Holocaust. Berkley, Los Angelos, CA and London: University of California Press. 273 p. [in English]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.