Іранський кінематограф

феномен гібридності

Автор(и)

  • Кирило Земляний Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Київ, Україна https://orcid.org/0009-0005-1200-3158

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318108

Ключові слова:

іранський кінематограф, гібридність, реальність, документальне кіно, ігрове кіно, філософія кіно, постмодернізм

Анотація

Мета статті – аналіз особливих аспектів іранського кінематографа з позицій філософських концепцій, таких як «гіперреальність» Жана Бодріяра, «différance» Жака Дерріда та «образ часу» Жиля Дельоза, що лежать в основі гібридного підходу в іранському кіно. У статті розглянуто, як іранські режисери досліджують природу реальності через кіно, створюючи нові способи її репрезентації. Методологія базується на міждисциплінарному підході, що поєднує філософський аналіз, теорію кіно та культурологічні дослідження. Проведено детальний аналіз ключових фільмів іранських режисерів, таких як Аббас Кіаростамі, Джафар Панахі та Мохсен Махмальбаф, з акцентом на техніки розмивання меж між документальним та ігровим кіно. Наукова новизна дослідження полягає у комплексному аналізі Другої нової хвилі іранського кіно (1985– 1999) як філософського і культурного явища, що підриває традиційні уявлення про реальність і правду. Розглянуто вплив цифрових технологій на іранське кіно та його гібридність. Висновки вказують на те, що іранський кінематограф демонструє здатність досліджувати і ставити під сумнів природу реальності через поєднання документального та ігрового кіно, пропонуючи нові підходи до розуміння сучасного світу через кінематограф

Біографія автора

Кирило Земляний, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Київ

аспірант кафедри режисури телебачення

Посилання

Bodriyar, Zh. (2004). Simulyakri i simulyatsiya [Simulacra and Simulation] ; trans. from French by V. Khovkhun. Kyiv: Osnovy, 230 р. [in Ukrainian]

Deloz, Zh. (2004). Kino [Cinema] ; trans. from French by L. Voropai. Kyiv: Solomiya Pavlychko Publishing House «Osnovy», 336 р. [in Ukrainian]

Derrida, Zh. (2004). Pismo ta vidminnist [Writing and Difference]; trans. from French by V. Shovkun. Kyiv: Osnovy, 602 р. [in Ukrainian]

Zhizhek, S. (2015). Laskavo prosimo v pustelyu Realnogo [Welcome to the Desert of the Real] ; trans. from English by A. Shalhinova. Kyiv: Komubook, 376 р. [in Ukrainian]

Zubavina, I. B. (2008). Chas i prostir u kinematografi [Time and Space in Cinema] / Academy of Arts of Ukraine, Institute of Contemporary Art Studies. Kyiv: Shchek, 447 р. [in Ukrainian]

Cherkov, G. (2013). Ekranniy svit – dialog realnostey [The Screen World – Dialogue of Realities]: Monograph /National Academy of Sciences of Ukraine, Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology named after M. T. Rylsky. Kyiv: (n.p.), 274 р. [in Ukrainian]

Merlo-Ponti, M. (2001). Fenomenologiya spriynyattya [Phenomenology of Perception] ; trans. from French by O. Yosypenko, S. Yosypenko. Kyiv: Ukrainian Center of Spiritual Culture, 552 р. [in Ukrainian]

Kiarostami A. (1990). Close-up. New York: Criterion Collection. [DVD].

Panahi, J. (1997). The Mirror. New York: Kino International. [DVD].

Makhmalbaf, M. (1996). A Moment of Innocence. New York: New Yorker Films, 1996. [DVD].

Bor, N. (2015). Atomna fіzika і lyudske pіznannya [Atomic Physics and Human Knowledge] ; trans. from English by V. Kukhar. Kyiv: Naukova Dumka, 152 р. [in Ukrainian]

Shvets, Yu. Asgar Farhadi: chest yak universum [Asghar Farhadi: Honor as a Universe] (On the 50th Anniversary of the Director), Retrieved from: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/a8590140-63d0-48d1-941f-f75919907378/content [in Ukrainain]

Colodka, K. Estetika iranskogo kino «Novoyi hvili» [The Aesthetics of Iranian New Wave Cinema]. Retrieved from: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/23190 [in Ukrainain]

Kosyuk, O. M. Iranskiy kinematograf yak ekvivalent zhurnalistiki u sistemah masovoyi komunikatsiyi ta kulturi [Iranian Cinema as an Equivalent of Journalism in the Systems of Mass Communication and Culture]: Part One. Retrieved from: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/23189 [in Ukrainain]

Mahek, Khan. Reflections on the Interface with Realities and Ideas: An Overview of Iranian Cinema, Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/363635498_REFLECTIONS _ON_THE _INTERFACE_WITH_REALITIES_AND_IDEAS_ AN_OVER VIEW _OF_ IRANIAN_ CINEMA [in English]

Lucia Nagib, Mello Cecília, Realism and the Audiovisual Media, Retrieved from: https://www.academia.edu/1123010/Realism_and_the_Audiovisual_Media [in English]

Jane Roscoe, Craig Hight, Faking It: Mock-Documentary and the Subversion of Factuality, Retrieved from: https://books.google.com.ua/books/about/Faking_It.html?id=i55kcByOh70C& redir_esc=y [in English]

Gary, D. Rhodes, John Parris Springer McFarland, Docufictions: Essays on the Intersection of Documentary and Fictional Filmmaking, Retrieved from: https://books.google.com.ua/books/about/Docufictions.html?id=VqYyDwAAQBAJ&redir_esc=y [in English]

Hamid, Naficy. A Social History of Iranian Cinema, Retrieved from:: https://www.researchgate. net/publication/345488906 _Hamid_Naficy_A_Social_History_of_Iranian_Cinema [in English]

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-26

Номер

Розділ

АУДІОВІЗУАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО