Іранський кінематограф
феномен гібридності
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318108Ключові слова:
іранський кінематограф, гібридність, реальність, документальне кіно, ігрове кіно, філософія кіно, постмодернізмАнотація
Мета статті – аналіз особливих аспектів іранського кінематографа з позицій філософських концепцій, таких як «гіперреальність» Жана Бодріяра, «différance» Жака Дерріда та «образ часу» Жиля Дельоза, що лежать в основі гібридного підходу в іранському кіно. У статті розглянуто, як іранські режисери досліджують природу реальності через кіно, створюючи нові способи її репрезентації. Методологія базується на міждисциплінарному підході, що поєднує філософський аналіз, теорію кіно та культурологічні дослідження. Проведено детальний аналіз ключових фільмів іранських режисерів, таких як Аббас Кіаростамі, Джафар Панахі та Мохсен Махмальбаф, з акцентом на техніки розмивання меж між документальним та ігровим кіно. Наукова новизна дослідження полягає у комплексному аналізі Другої нової хвилі іранського кіно (1985– 1999) як філософського і культурного явища, що підриває традиційні уявлення про реальність і правду. Розглянуто вплив цифрових технологій на іранське кіно та його гібридність. Висновки вказують на те, що іранський кінематограф демонструє здатність досліджувати і ставити під сумнів природу реальності через поєднання документального та ігрового кіно, пропонуючи нові підходи до розуміння сучасного світу через кінематограф
Посилання
Bodriyar, Zh. (2004). Simulyakri i simulyatsiya [Simulacra and Simulation] ; trans. from French by V. Khovkhun. Kyiv: Osnovy, 230 р. [in Ukrainian]
Deloz, Zh. (2004). Kino [Cinema] ; trans. from French by L. Voropai. Kyiv: Solomiya Pavlychko Publishing House «Osnovy», 336 р. [in Ukrainian]
Derrida, Zh. (2004). Pismo ta vidminnist [Writing and Difference]; trans. from French by V. Shovkun. Kyiv: Osnovy, 602 р. [in Ukrainian]
Zhizhek, S. (2015). Laskavo prosimo v pustelyu Realnogo [Welcome to the Desert of the Real] ; trans. from English by A. Shalhinova. Kyiv: Komubook, 376 р. [in Ukrainian]
Zubavina, I. B. (2008). Chas i prostir u kinematografi [Time and Space in Cinema] / Academy of Arts of Ukraine, Institute of Contemporary Art Studies. Kyiv: Shchek, 447 р. [in Ukrainian]
Cherkov, G. (2013). Ekranniy svit – dialog realnostey [The Screen World – Dialogue of Realities]: Monograph /National Academy of Sciences of Ukraine, Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology named after M. T. Rylsky. Kyiv: (n.p.), 274 р. [in Ukrainian]
Merlo-Ponti, M. (2001). Fenomenologiya spriynyattya [Phenomenology of Perception] ; trans. from French by O. Yosypenko, S. Yosypenko. Kyiv: Ukrainian Center of Spiritual Culture, 552 р. [in Ukrainian]
Kiarostami A. (1990). Close-up. New York: Criterion Collection. [DVD].
Panahi, J. (1997). The Mirror. New York: Kino International. [DVD].
Makhmalbaf, M. (1996). A Moment of Innocence. New York: New Yorker Films, 1996. [DVD].
Bor, N. (2015). Atomna fіzika і lyudske pіznannya [Atomic Physics and Human Knowledge] ; trans. from English by V. Kukhar. Kyiv: Naukova Dumka, 152 р. [in Ukrainian]
Shvets, Yu. Asgar Farhadi: chest yak universum [Asghar Farhadi: Honor as a Universe] (On the 50th Anniversary of the Director), Retrieved from: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/a8590140-63d0-48d1-941f-f75919907378/content [in Ukrainain]
Colodka, K. Estetika iranskogo kino «Novoyi hvili» [The Aesthetics of Iranian New Wave Cinema]. Retrieved from: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/23190 [in Ukrainain]
Kosyuk, O. M. Iranskiy kinematograf yak ekvivalent zhurnalistiki u sistemah masovoyi komunikatsiyi ta kulturi [Iranian Cinema as an Equivalent of Journalism in the Systems of Mass Communication and Culture]: Part One. Retrieved from: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/23189 [in Ukrainain]
Mahek, Khan. Reflections on the Interface with Realities and Ideas: An Overview of Iranian Cinema, Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/363635498_REFLECTIONS _ON_THE _INTERFACE_WITH_REALITIES_AND_IDEAS_ AN_OVER VIEW _OF_ IRANIAN_ CINEMA [in English]
Lucia Nagib, Mello Cecília, Realism and the Audiovisual Media, Retrieved from: https://www.academia.edu/1123010/Realism_and_the_Audiovisual_Media [in English]
Jane Roscoe, Craig Hight, Faking It: Mock-Documentary and the Subversion of Factuality, Retrieved from: https://books.google.com.ua/books/about/Faking_It.html?id=i55kcByOh70C& redir_esc=y [in English]
Gary, D. Rhodes, John Parris Springer McFarland, Docufictions: Essays on the Intersection of Documentary and Fictional Filmmaking, Retrieved from: https://books.google.com.ua/books/about/Docufictions.html?id=VqYyDwAAQBAJ&redir_esc=y [in English]
Hamid, Naficy. A Social History of Iranian Cinema, Retrieved from:: https://www.researchgate. net/publication/345488906 _Hamid_Naficy_A_Social_History_of_Iranian_Cinema [in English]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.