ОСОБЛИВОСТІ УЧАСТІ ГЛЯДАЧА В НОВИХ МЕДІА

Автор(и)

  • Наталія Дніпренко Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0000-0002-4169-2109

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318109

Ключові слова:

зміна позиції глядача, перетворення глядача на учасника, нові медіа, онлайн-перформанс, інтерактивність, режисерські стратегії, взаємодія з аудиторією

Анотація

Стаття аналізує особливості режисури в нових медіа, зосереджуючи увагу на взаємодії з глядачем. Розглядаються виклики й можливості, що виникають у процесі створення онлайн-вистав, перформансів медіаплатформ. Мета статті – дослідити, як цифрове середовище впливає на традиційні жанри, змінює режисерські підходи та взаємодію з аудиторією. Увага приділяється аналізу конкретних кейсів, що демонструють міжнародний і вітчизняний досвід у застосуванні інноваційних режисерських рішень у нових медіа. Особливо стрімко арт онлайн-технології розвивалися під час пандемії COVID-19 та з початку війни з росією. Висновки підтверджують тенденцію трансформації театру, що розширює межі, набуваючи ознак перформансу під впливом онлайн-медіа. Авторка наголошує важливість цифрової грамотності й міждисциплінарного підходу для розвитку сучасної режисури. Наукова новизна статті полягає в тому, що вперше вивчаються зміни позиції глядача під час суспільних трансформацій, зокрема під впливом інформаційних технологій, та відповідні нові режисерські рішення. Методологія дослідження. Основним є професійний режисерський метод дійового аналізу, що дає змогу досліджувати як суспільні процеси, так і вплив на глядача. Застосовано контент-аналіз для вивчення текстової, візуальної та аудіовізуальної інформації, використовується метод спостереження для аналізу поведінки аудиторії, а також кейс-метод для дослідження конкретних прикладів інтерактивної взаємодії у нових медіа. Авторка доходить висновку, що у нових медіа поведінка з пасивної перетворюється на активну: сприймаюча сторона – глядач, слухач – трансформується в активного учасника видовищного акту. В процесі полілогу позиція набуває мобільних і поліфонічних ознак, глядач стає більш емпатичним, толерантним і сприймає різні точки зору. У демократичних суспільствах із досвідом ведення діалогу, учасники вільніше висловлюють свої думки, активно комунікують і стають частиною процесу. У Висновках авторка наголошує на необхідності досліджувати нові жанри й форми взаємодії з глядачем, закликаючи митців адаптуватися до викликів сучасного мистецтва в онлайн.

Посилання

Aebischer, P., & Nicholas, R. (2020). Digital Theatre Transformation: A Case Study and Digital Toolkit. University of Exeter. Retrieved from: https://ore.exeter.ac.uk/repository/handle/10871/122587 (дата доступу: 22.12.24).

Auslander, P. (2023). Liveness: Performance in a Mediatized Culture (3d Edition). London: Routledge. P. 63-67.

Auslander, P. (2023). Online Theatre and Digital Performance: Reconfiguring the Audience. London: Palgrave Macmillan. Big Telly Theatre Company. (2020). Operation Elsewhere. Retrieved from: https://big-telly.com/portfolio/operation-elsewhere/

Creation Theater. (2024). Retrieved from: https://creationtheatre.co.uk/ (дата доступу: 22.12.24).

Dniprenko, N. K., & Rizun, V. V. (2009). Zaprovadzhennya komunikatsiy u Suspilstvi [Introduction of communications in Society]. Kyiv: TOV «Vistka». 56 p. [in Ukrainian]

Dniprenko, N. K. (2008). Komunikatsiia: demokratychni standarty v roboti orhaniv derzhavnoi vlady [Introduction of communications in Society]: navch. posibnyk. Kyiv: TOV «Vistka». 160 p. [in Ukrainian]

Dniprenko, N. K. (2023). Transformatsiini protsesy v ZMI. Obiektyvna ta s ubiektyvna pozytsiia avtora yak kryterii do vyznachennia zhanru [Transformational processes in mass media. Objective and the subjective position of the author as a criterion for defining the genre]. Moderní aspekty vědy: XXXVII, 290-300. DOI: https://doi.org/10.52058/37-2023. [in Ukrainian]

Dniprenko, N. (2024). Spetsyfichni osoblyvosti tekstu v novykh mediakh [Specific features of the text in new media]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho: zb. nauk. prats. Vyp. 34. P. 129-136. [in Ukrainian]

International scientific and practical conference-laboratory «Online genres. New realities. Challenges Trends». (2024). The Kyiv National I. K. Karpenko-Karyi Theatre, Cinema and Television University in Ukraine. University for the Creative Arts.

Kisin, V. B. (1998). Rezhysura yak mystetstvo ta profesiia [Directing as art and profession]. Kyiv: Naukovo-osvitnii tsentr «AELS-tekhnolohiia». 104 p. [in Ukrainian]

Mak-Liuen, M. (2015). Halaktyka Gutenberga: stanovlennia liudyny drukovanoi knyhy [Gutenberg’s Galaxy: The Making of a Printed Man Books]. Transl. by A. A. Halushka, V. I. Postnikova. Kyiv: Nika-Tsentr. 388 p. [in Ukrainian]

Manovich, L. (2001). The Language of New Media. Cambridge, MA: MIT Press. 354 p.

McLuhan, M. (1962). The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. Toronto: University of Toronto Press.

Ranciere, J. (2008). The Emancipated Spectator. Transl. by Gregory Elliott.

Teatre fihur i lialok Inessy Pasich [Theater of Figures and Puppets of Inessa Pasich]. (2024). Retrieved from: https://www.facebook.com/gaiateatro

The Big Telly Theater. Retrieved October 20, 2024, from: https://big-telly.com/ Brammer, B., & Smith, J. (2022). Interactive Media and Audience Engagement. London: Routledge.

Burns, L. (2020). The Transformation of Media Audiences: From Consumers to Participants. Cambridge: Cambridge University Press.

Cherry, M. (2021). Digital Engagement and the Role of the Viewer in Contemporary Media. New York: Palgrave Macmillan.

Dowkins, T. (2021). The Age of the Audience: The Changing Role of the Viewer in the Media Landscape. Oxford: Oxford University Press.

Jenkins, H.(2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press.

Manovich, L. (2022). Cultural Software: A Theory of the Media. Cambridge, MA: MIT Press.

Cușnir, E. (2024). Online Genres: A Step into the Future (The Online Performance CORIOLANUS based on Shakespeare’s Play). Edited by Nataliia Dniprenko. Farnham (UK): Studio Gidden Place. P. 62-65. [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-26

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО