Катарсис через звук
музика, звукові ефекти та тиша як інструменти емоційного впливу в кінематографі
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318114Ключові слова:
режисерський інструментарій, катарсис, звуковий дизайн, аудіальні елементи, інтерпсихічна комунікаціяАнотація
У статті досліджується роль аудіальних елементів – музики, звукових ефектів та тиші – як важливих інструментів для досягнення катарсичного ефекту в кінематографі. Основна увага приділяється необхідності переосмислення катарсису не лише як кульмінаційного моменту, а як діалогічного процесу, що залучає як свідоме, так і підсвідоме сприйняття глядача. Методологія дослідження. У статті застосовано системно-аналітичний підхід до вивчення емоційного впливу музики та інших аудіальних прийомів у фільмах, а також компаративний аналіз нинішніх досліджень і прикладів із кінематографа. Особливу увагу приділено розробці концептуальної моделі, що дає змогу дослідити вплив параметрів звукового дизайну на емоційні переходи та підсвідомі реакції глядача. Наукова новизна дослідження. У статті представлено новий підхід до аналізу звукового дизайну у контексті катарсису, де аудіальні прийоми виступають як незалежні режисерські інструменти, здатні викликати глибоке емоційне занурення та стимулювати процеси внутрішнього очищення глядача. Особливий акцент зроблено на гармонійному поєднанні аудіальних елементів як засобів, що сприяють діалогічній взаємодії між свідомими та підсвідомими емоціями. Висновки. Результати дослідження підтверджують, що інтеграція музики, звукових ефектів і тиші сприяє створенню багатошарового емоційного простору, що забезпечує глядачу глибоке емоційне залучення. Запропонована концептуальна модель надає режисерам інструменти для досягнення катарсичного ефекту, розширюючи традиційні уявлення про роль звуку в кінематографічному мистецтві
Посилання
Argo, J., Ma, M., & Kayser, C. (2014). Immersive composition for sensory rehabilitation: 3D visualisation, surround sound, and synthesised music to provoke catharsis and healing. In Serious Games Development and Applications: 5th International Conference, SGDA 2014, Berlin, Germany. October 9-10, 2014. Proceedings, vol. 5. Р. 134-149.
Barbosa, Á., & Dizon, K. (2020). The film sound analysis framework: A conceptual tool to interpret the cinematic experience. Journal of Science and Technology of the Arts, Nr 12 (2). Р. 81-96. URL: https://doi.org/10.34632/jsta.2020.8528
Bernardi, L., Porta, C., & Sleight, P. (2006). Cardiovascular, cerebrovascular, and respiratory changes induced by different types of music in musicians and non- musicians. Heart, Nr 92(4). Р. 445-452. URL: https://doi.org/10.1136/hrt.2005.064600
Chion, M. (2009). Film, a sound art (C. Gorbman, Trans.).Columbia University Press. Cohen, Annabel J. (2011). Music as a source of emotion in film. In Patrik N. Juslin & John Sloboda (eds.), Handbook of Music and Emotion: Theory, Research, Applications. Oxford University Press. Р. 223-248.
Gabrielsson, A., & Lindström, E. (2001). The influence of musical structure on emotional expression. In P. N. Juslin & J. A. Sloboda (Eds.), Music and emotion: Theory and research. Oxford University Press. Р. 223-248.
Görne, T. (2019). The emotional impact of sound: A short theory of film sound design. Hamburg University of Applied Sciences, Sound Lab, ZfD.
Juslin, P., & Västfjäll, D. (2008). Emotional responses to music: The need to consider underlying mechanisms. Behavioral and Brain Sciences, Nr 31(5). Р. 559-575; discussion 575-621. URL: https://doi.org/10.1017/S0140525X08005293
Jordan, R. (2010). Audiovisual ecology in the cinema. Cinephile, Nr 6 (1). Р. 25-31. URL: https://doi.org/10.14288/cinephile.v6i1.197954
Kramer, L. (2011). Interpreting music. University of California Press.
Meyer, L. B. (2008). Emotion and meaning in music. University of Chicago Press. URL: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226521374.001.0001
O’Rawe, D. (2006). The great secret: Silence, cinema and modernism. Screen, Nr 47. Р. 395-405. URL: https://doi.org/10.1093/screen/hjl031
Waldron, D. (2012). «Pushing Yourself into Existence»: Language, Trauma, Framing in Pat Collins’s Silence. Nordic Journal of English Studies. Р. 202-221.
Papchenko, V. (2018). Interaktyvnist shumiv i pauz u zvukovomu obrazi filmu [Interactivity of noises and pauses in the film’s sound image]. Naukovyi visnyk KNUKiT imeni I. K. Karpenka-Karoho. Vyp. 22. Р. 101-107. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkkarogo_2018_22_17] [in Ukrainian]
Skurativskyi, V., & Andriienko, V. (2023). Spetsyfika zvukovykh efektiv v ihrovomu kino [Specifics of sound effects in gaming cinema]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Audiovizualne mystetstvo i vyrobnytstvo, Vyp. 6 (2). Р. 204-212. [in Ukrainian] DOI: https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289307
Stanislavska, K. I. (2022). Audiovizualnyi kontrapunkt u kino: sproba klasyfikatsii [Audiovisual counterpoint in cinema: An attempt at classification]. Naukovyi visnyk KNUTKiT imeni I. K. Karpenka-Karoho. Vyp. 30. Р. 47-54. [in Ukrainian]
Stepanova, H. I., & Mykhailov, D. M. (2018). Saunddyzain yak novyi napriam u zvukorezhysuri [Sound design as a new direction in sound engineering]. Naukovi zapysky mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Vyp. 28. Р. 125-127. [in Ukrainian]
Waldron, D. (2012). «Pushing Yourself into Existence»: Language, Trauma, Framing in Pat Collins’s Silence. Nordic Journal of English Studies. Р. 202-221.
Yelenska, E. R. (2024). Funktsiya zvuku v dosyagnennyi psykhoemotsiynoyi reaktsiyi hlyadacha na prykladi detektyviv Alʹfreda Khichkoka 50-60 rokiv 20 stolittia [The function of sound in achieving the psychoemotional reaction of the viewer in the examples of Alfred
Hitchcock’s detective films from the 50s and 60s of the 20th century]. Qualification work. I. K. Karpenko Karyi Kyiv National Theatre, Cinema and Television University ; Institute of Screen Arts, Department of Sound Engineering. Kyiv. [in Ukrainian]
Dunkirk [Film] (2017). Directed by Christopher Nolan.
A Quiet Place [Film] (2018). Directed by John Krasinski.
No Country for Old Men [Film]. (2007). Directed by Joel and Ethan Coen.
Silence [Film] (2012). Directed by Pat Collins.
The Shawshank Redemption [Film] (1994). Directed by Frank Darabont.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.