Соціальна темпоральність акціонізму в сучасній видовищній культурі (на прикладі творчості Бенксі)
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318124Ключові слова:
сучасна видовищна культура, арт-активізм, акціонізм, художня акція, соціальна темпоральність, Бенксі, «Дівчинка з повітряною кулькою», «Кохання в смітнику»Анотація
Мета статті – простежити особливості соціальної темпоральності художньої акції Бенксі «Кохання в смітнику» в контексті арт-активізму. У статті авторка розмірковує про специфіку арт-активізму, визначає особливості мистецького акціонізму, характеризує художню акцію як презентанта мистецько-видовищних форм акціонізму. У тексті представлене коротке резюме англійського художника-аноніма Бенксі як акціоніста та висвітлюється історія виникнення й розвитку його графіті «Дівчинка з повітряною кулькою» та подальшої акції «Кохання в смітнику». Базову методологію дослідження склали мистецтвознавчий і культурологічний аналіз, системний і компаративний методи, а також соціокультурний, людиноцентричний, міждисциплінарний, синергетичний підходи. Наукова новизна викладеного матеріалу полягає у розкритті явища соціальної темпоральності на прикладі художньої акції, яка функціонує в соціокультурному хронотопі. Висновки. Акціонізм сьогодні є плідною сферою творчої реалізації художника, завдання якої не відтворення реальності через мистецькі засоби й коди, а творення самої реальності. На прикладі розтягнутої в часі художньої акції «Кохання в смітнику» ми спостерігаємо явище соціальної темпоральності, що позначає часову сутність події в контексті життєдіяльності людини й суспільства: саме суспільний, соціокультурний фактор впливає на подальший розвиток і майбутнє можливе завершення акції
Посилання
Bavykina, V. M. (2017). Kontseptualizatsiia praktyk aktsionizmu v konteksti teorii khudozhnoi podii Alena Badiu [Conceptualization of the practices of actionism in the context of Alain Badiou’s theory of the artistic event]. Habitus. Vyp. 4. Р. 18-21. [in Ukrainian]
Beniamin, V. (2002). Vybrane [Selected]; per. Yu. Rybachuk, N. Lozynska. Lviv: Litopys. Р. 53-97 [in Ukrainian].
Vysheslavskyi, H. A. (2018). Hepeninh i yoho mistse na mapi terminolohichnoi systemy aktsionizmu [Happening and its place on the map of the terminological system of actionism]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy. Vyp. 18. P. 23-31. DОІ: https://doi.org/10.31500/2309-8155.18.2018.152364 [in Ukrainian].
Peshel, S. (2019). Art-ekspert: Poslannia Benksi – ne mozhna vsomu viryty! [Art expert: Banksy’s message – youcannot believe everything!]. URL: https://www.dw.com/uk/a-47405931 (access date: 26.08.2024) [in Ukrainian]
Khoma, N. (2022). Antyvoiennyi aktsionizm (artaktyvizm): osoblyvosti, formy ta otsinka mozhlyvostei [Antiwar actionism (artactivism): features, forms and assessment of possibilities]. Humanitarian vision. Vol. 8, Nr 2. P. 8-15. DОІ: https://doi.org/10.23939/shv2022.02.008 [in Ukrainian]
Khoma, N. M. (2014). Sotsializuiuchyi vplyv aktsionizmu: mystetsko-politychnyi syntez v proektsii modeliuvannia politychnoi povedinky [The socializing influence of actionism: artistic and political synthesis in the projection of modeling political behavior]. Aktualni problemy polityky. Vyp. 53. P. 40-47. [in Ukrainian]
Tsyba, H. (2012). Borys Hrois: «Suchasne mystetstvo radykalnishe za bud-yakyi masovyi politychnyi protest» [Boris Groys: «Modern art is more radical than any mass political protest»]. URL: https://artukraine.com.ua/ukr/a/boris-groys-sovremennoe- iskusstvo-radikalnee-lyubogo-massovogo-politicheskogo-protesta/ (access date: 27.08.2024). [in Ukrainian]
Cherkun, Ya. S. (2016). Vyznachennia poniattia «sotsialna temporalnist» [Definition of the cоncept of «social temporality»]. Hrani, Nr 2. P. 50-54. [in Ukrainian]
Ransier, Zh. (2005). Antyestetychnyi resantyment [Antiaesthetic resentment]; per. А. Riepa. Nezalezhnyi kulturolohichnyi chasopys «Yi». Chyslo 38. URL: http://www.ji.lviv.ua/n38texts/ranciere.htm#1 (accessdate: 08.28.2024). [in Ukrainian]
Argun, E. (2023). 10 Facts about Banksy’s Girl with Balloon. URL: https://ww.myartbroker.com/artistbanksy/10-facts/10-facts-about-banksys-girl-with-balloon (access date: 26.08.2024). [in English]
Banksy: Love is in the Bin. (2023). URL: https://www.e-flux.com/announcements/549608/banksylove-is-in-the-bin/ (access date: 26.08.2024). [in English]
Girl with Balloon: From Graffiti to Art History Icon. (2021). URL: https://banksyexplained.com/issue/girl-with-balloon-graffiti-legend/ (access date: 27.08.2024). [in English]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.