Європейський фестивальний рух як форма культурної взаємодії циркового мистецтва

Автор(и)

  • Богдан Олегович Аксютенко Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-0312-655X

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.35.2024.318141

Ключові слова:

європейський фестивальний рух, циркове мистецтво, культурна взаємодія , інноваційні технології, професійний розвиток, міжкультурний обмін, циркові традиції

Анотація

Європейський фестивальний рух циркового мистецтва відіграє ключову роль у розвитку сучасного культурного простору Європи, сприяючи  популяризації циркових традицій, професійному
зростанню виконавців і зміцненню міжкультурної взаємодії. Актуальність дослідження полягає у необхідності аналізу ролі фестивалів як майданчиків для обміну досвідом і впровадження інноваційних
технологій у циркове мистецтво. Традиційні форми цирку потребують адаптації до умов глобалізації та
щораз вищої конкуренції з цифровими розвагами. Це дослідження спрямоване на вивчення механізмів
і шляхів розвитку фестивального руху, що сприяє не лише збереженню національних традицій, а й інноваціям у цирковому мистецтві. Мета статті – дослідження європейського фестивального руху як
форми культурної взаємодії в цирковому мистецтві з акцентом на його ролі у популяризації циркових
традицій, розвитку професійних навичок артистів і впровадженні сучасних технологій. Методи дослідження включають аналіз наукових праць, які висвітлюють роль фестивалів у цирковому мистецтві,
порівняльний аналіз різних їх форм у країнах світу (можливість порівняти особливості організації фестивалів у різних країнах Європи, зосередившись на їхніх концепціях, репертуарі, участі міжнародних
артистів і культурній взаємодії між представниками різних держав), контент-аналіз (вивчення медійного контенту, присвяченого цирковим фестивалям, зокрема статей, рецензій, відео-оглядів і соціальних
мереж), метод кейс-стаді (вивчення конкретного випадку), історичний метод (виникнення та еволюція
фестивального руху). Результати дослідження показали, що фестивалі циркового мистецтва сприяють розвитку креативної співпраці між представниками різних мистецьких напрямків, надаючи їм можливість удосконалювати професійні навички та впроваджувати нові форми. Вони також підтримують збереження традицій через інтеграцію інноваційних технологій у виступи, створюючи нові формати циркових шоу. Водночас фестивалі стали важливими платформами для міжнародної культурної дипломатії та професійного обміну. У висновках наголошено, що розвиток циркового мистецтва в Європі значною мірою залежить від подальшої підтримки фестивального руху через створення грантових програм та інтеграцію цифрових технологій. Перспективи подальших досліджень включають вивчення впливу цифрових інновацій на циркове мистецтво та розширення можливостей міжнародної співпраці.

Біографія автора

Богдан Олегович Аксютенко, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Київ

Аспірант кафедри організації театральної справи імені І. Д. Безгіна

Посилання

Divac, M., Krklješ, M., & Milošević, S. (2022). Circus is a performance but it is also a building—memory of circus buildings in Europe. City, Territory and Architecture, 9.1. P. 9. DOI: https://doi.org/10.1186/s40410-022-00156-3

Jürgens, A.-S. (2020). Circus, science and technology: Dramatising innovation. Springer Nature. Retrived from: http://surl.li/bwzbxc

Kashuba, V. (2020). Current organisational and creative transformations of Ukrainian circus arts. Popular Entertainment Studies, Nr 11(1-2). P. 25-45. Retrived from: https://novaojs.newcastle.edu.au/kulumun/index.php/pes/article/view/241

Kurkowska, M. (2021). Integrative aspects of non-verbal cultural communication in Europe. Studia Europejskie – European Studies, 25.3. P. 137-155. Retrived from: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=992232

Lavers, K., Leroux, L., & Burtt, J. (2019). Contemporary circus. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315564074

Melnyk, M. (2021). Heneza mystetstva tsyrku: vid antychnosti do suchasnosti [The genesis of circus art: from antiquity to modern times]. Grail of Science, Nr 1. P. 533-535. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.19.02.2021.112 [in Ukrainian]

Pospelov, O. (2019). Tsyrkove mystetstvo u naukovomu dyskursi (kinets XVIII–XIX st.) [Circus art in scientific discourse (late 18th–19th centuries)]. Visnyk KNUKiM. Seriia «Mystetstvoznavstvo». Vup. 40. P. 57-65. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172677 [in Ukrainian]

Pospelov, O. (2019). Tsyrkove mystetstvo u prostori ta chasi: vid Kolizeiu do amfiteatru Estli; vid skomorokhiv do suchasnosti [Circus art in space and time: from the Colosseum to the Astley Amphitheatre; from jesters to modernity]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku. Vup. 30. P. 14-21. DOI: https://doi.org/10.35619/ucpmk.vi30.180 [in Ukrainian]

Romanenkova, Yu. (2020). Suchasna ukrainska tsyrkova shkola yak instrument prezentuvannia krainy u svitovomu kulturnomu prostori [Modern Ukrainian circus school as a tool for presenting the country in the global cultural space]. Molodyi vchenyi, Nr 3 (79). P. 69-73. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-3-79-16 [in Ukrainian]

Shapovalova, Yu. (2019). Vytoky tsyrkovoho mystetstva na ukrainskykh zemliakh [Origins of circus art on Ukrainian lands]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho. Vup. 25. P. 27-32. DOI: https://doi.org/10.34026/1997-4264.25.2019.188198 [in Ukrainian]

Shulhina, V., & Berrios, N. (2022). Intercultural dialogue as an instrument of national self-identification approval (based on the example of the activities of the Kyiv Municipal Academy of Circus and Performing Arts). ART-platFORMA, 6.2. P. 234-256. DOI: https://doi.org/10.51209/platform.2.6.2022.234-256 [in Ukrainian]

Shumakova, S. (2013). Tsyrkove mystetstvo v aspekti mizhkulturnoi tolerantnosti dialohizma: tsyrkovyi festyval [Circus art in the aspect of intercultural tolerance of dialogism: a circus festival]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku, Nr 19 (1). P. 118-121. Retrived from: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?21COM=2&I21 DBN=UJRN&P 21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Uk_msshr_2013_19(1)__27.pdf [in Ukrainian]

Shumakova, S. (2014). Suchasne tsyrkove mystetstvo: aktualna problematyka dialohovoi vzaiemodii [Modern circus art: current problems of dialogic interaction].Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Mystetstvoznavstvo. Vup. 30. P. 146-151. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1176.30.2014.159839 [in Ukrainian]

Stulova, I. (2020). Festyval tsyrkovoho mystetstva «Zolotyi kashtan» yak instrument mizhkulturnoho dialohu [The circus arts festival «Golden Chestnut» as a tool for intercultural dialogue]. ART-platFORMA, 2.2. P. 89-116. DOI: https://doi.org/10.51209/

platform.2.2.2020.89-116 [in Ukrainian]

Tait, P., & Lavers, K. (2020). Introduction: Circus perspectives, precedents and presents. In: The Routledge Circus Studies Reader. Routledge, Nr 1-11. Retrived from: http://surl.li/dvyisy

Trapp, F. (2023). Introduction: Welcome to the wonderland of contemporary circus. In: 360° Circus. Routledge.

P. 1-17. Retrived from: https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781003231110-1/introduction-

franziska-trap

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-26

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ