Феноменологія «Украденого щастя» на кону Національного академічного драматичного театру імені Івана Франка
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332749Ключові слова:
Іван Франко, «Украдене щастя», феноменологічний підхід, компаративний аналіз, історична реконструкція, режисерська інтерпретація, актуалізація, глядацька рецепціяАнотація
Анотація. Мета статті – здійснення компаративного аналізу інтерпретацій «Украденого щастя» у НАДТ імені І. Франка і виявлення комплексу традиційних та інноваційних смислоутворювальних елементів у режисерських прочитаннях п’єси із застосуванням феноменологічної методики. Методологія дослідження базується на поєднанні елементів історико-реконструктивного, структурно-аналітичного, феноменологічного та описового методів. Наукова новизна дослідження полягає у тому, що завдяки компаративному аналізу трьох сценічних версій «Украденого щастя» І. Франка на одній сцені порушено питання ідейно-естетичного наступництва, або контроверсійності, у різних режисерських підходах до «класичного» драматичного твору. У Висновках зазначено, що вистави за «Украденим щастям», які виходили на кін Театру імені І. Франка у 1940–2020 рр., базувалися на окремій режисерській концепції, що враховувала соціальну та мистецьку кон’юнктуру конкретного історичного моменту. Певних художніх перетворень зазнавали і формотворчі елементи реалістично-натуралістичної стилістики, з використанням яких наприкінці позаминулого століття було сформовано Франкову драму. Маємо підстави говорити про закладання власне «франківської» традиції в інтерпретації конфліктної проблематики «драми з сільського життя», про її повернення на новому етапі та наступні трансформації. Водночас у жодній з представлених версій не спостерігаємо збігу уявлень театру про Франкову драму з певним горизонтом глядацьких сподівань.
Посилання
Eisenstock, I. (1940). Genezis «Ukradenogo schastya» Ivana Franka [The genesis of «Stolen Happiness» by Ivan Franko]. Literaturna Krytyka, Nr. 6. S. 6-26. [in Ukrainian]
Franko, I. (1979). Zibrannya tvoriv: u 50 t. T. 24. [Collection of works]. Kyiv: Naukova dumka. S. 7-143. [in Ukrainian]
Franko, I. Zibrannya tvoriv: u 50 t. [Collection of works]. T. 26. S. 210-253. Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian]
Grynyshyna, M. (2006). Teatr Ukrainskoi dramaturgii. [Theatre of Ukrainian drama]. Kyiv: Intertehnologia. [in Ukrainian]
Horob, S. (1999). Ukrainska dramaturgia kriz’ vymiry chasu [Ukrainian drama through the dimensions of time]. Lileya: NV. 200 s. [in Ukrainian]
Jauss, H. R. (2007). Retceptyvna estetyka i literaturna komunikatsia [Receptive aesthetics and literary communication]. Kyiv: Slovo i chas, Nr. 6. S. 37-46. [in Ukrainian]
Kobrynska, N. (1980). Vybrani tvory [Selected works]. Kyiv: Dnipro. 446 s. [in Ukrainian]
Kosach, U. (1973). Dushi ludskoi charodiy: A. Buchma [Wizard of the human soul: A. Buchma]. Kyiv: Veselka. 208 s. [in Ukrainian]
Luzhnytskyi, H. (2016). Try redakcii Frankovoi dramy «Ukradene schatya» [Three editions of Franko’s drama «Stolen Happiness»]. Ivan Franko. Mystetstvoznavchi recepcii: zb. st. L’viv: Ivan Franko LNU Press. S. 333-367. [in Ukrainian]
Pitoeva, K. (2007). V poiskah ukradenogo schastya [in search of stolen happiness]. Duv: I sto lysariv dovkola veletens’kogo stolu! Kyiv: NADT im. I. Franka. S. 136-146. [in Ukrainian]
Schmidt, D. J. (2001). On Germans and Other Greeks: Tragedy and Ethical Life. Bloomington, IN: Indiana University Press. 360 s. [in English]
Sverbilova, T., Malyutina, N., Skoryna, L. (2009). Vid modernu do avangardu: zhanrovo-styl’ova paradygma Ukrainskoi dramatyrgii pershoi tretyny XX stolittya [From modern to avant-garde: the genre-style paradigm of Ukrainian drama in the first third of the 20th century]. Cherkasy: U. Chabanenko Press. 295 s. [in Ukrainian]
Yudkin, I. (2019). Fenomenologiya yak metodologiya istorychnoi poetyky [Phenomenology as methodology of the historical poetics]. Kyiv: Kultorologichna dumka. Vyp. 16. S. 20-35. [in Ukrainian]
Zabolotna, V. (2012). I. Franko. Ukradene schastya [I. Franko. The Stolen Happiness]. Ukrainski teatr XX stolittya. Antologiya vystav. Kyiv: Feniks. S. 442-458. [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.








