Польська та українська візії Галичини у свідомості митців-емігрантів (на прикладі аналізу творчості польської актриси Гелени Моджеєвської та українського актора Йосипа Гірняка)
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332753Ключові слова:
Галичина, театр, україно-польські відносини, акторство, еміграція, ностальгія, образАнотація
Метою статті є фіксація та осмислення національної різності бачення митців однієї території (Галичини) у період їхнього творчого становлення та її ностальгійний образ після еміграції (на прикладі польської актриси Г. Моджеєвської (1840–1909) та українського актора Й. Гірняка (1895–1989)). Оскільки основною джерельною базою статті є спогади митців, головним стає біографічний метод (тематична «історія життя», що відображає один аспект життя обраних митців). Також використано емпіричні методи дослідження. Важливими є методи порівняння та зіставлення. Новизна статті полягає у виявленні усвідомлення того, як у свідомості митців різної національності по-різному сприймається одна й та сама географічна територія, а саме – Галичина. У висновку наголошено, що Моджеєвська, полька, все життя боролася за національні інтереси своєї країни, переживала наслідки визвольних повстань у дитинстві та пізніше – за часів активної творчості. Втім, вона не могла залишитися в країні, попри успіх і визнання, а емігрувала в Америку. Гірняк, український актор, маючи також визнання та успіх, був у засланні сім років. Рятуючи життя, змушений був емігрувати і врешті також опинився в Америці. Галичина для обох митців була територією перших творчих вражень і втіленням власних акторських амбіцій, а пізніше – стала ностальгійним образом в еміграції, що призвів до реконструкції подій у написанні спогадів.
Посилання
Bondar, O. (2011). Henri Lonhfello i Helena Modzheievska: do pytannia pro polsko-amerykanski kulturni ta literaturni zviazky ХІХ st. [Henry Longfellow and Helena Modrzejewska: to the Problem of American Poet`s Contacts with Polish literature ХІХ сentury]. Volyn filolohichna: tekst i kontekst. S. 22-31. [in Ukrainian]
Volosheniuk, B., Savchuk, M. (2022). Do pytannia pro hastroli ruskoho narodnoho teatru Tovarystva «Ruska besida» pid dyrektsiieiu M. Sadovskoho (1905 r., Kolomyia) [On the issue of the tour of the Folk Theater of the Ruska Besida Society under the direction of M. Sadovsky (1905, Kolomyia)]. Lviv: Prostsenium Nr. 1-3. S. 59-64 [in Ukrainian]
Haidabura, V. (2013). Teatr, rozviianyi po svitu. Fenomen stseny povoiennoi ukrainskoi diaspory (Nimechchyna, Avstriia, Frantsiia, SShA, Kanada, Avstraliia) [Theater scattered around the world. The phenomenon of the post-war Ukrainian diaspora scene (Germany, Austria, France, USA, Canada, Australia)]. Kyiv: Vydavnychyi dim «Kyievo-Mohylianska akademiia». 324 s. [in Ukrainian]
Harbuziuk, M. (2019). Modzheievska Helena. Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy. [Helena Modzheievska. Encyclopedia of Modern Ukraine]. URL : https://esu.com.ua/article-69562 (data zvernennia 30.12.2024) [in Ukrainian]
Hirniak, Y. (2022). Spomyny [Memories]. Uporiadn. Bohdan Boichuk, avtorka peredm. Tetiana Boiko ; khud. oforml. Oleksii Chekal. Kh. : Vydavets Oleksandr Savchuk. 512 s., 139 il. [in Ukrainian]
Zakshevskyi, P. (2022). Zhinky nezalezhnosti [Women of independence]. URL : https://culture.pl/ua/stattia/zhinky-nezalezhnosti (data zvernennia 30.11.2024) [in Ukrainian]
Lekhniuk, R. (2023). Khto taki stanchyky, abo Pidiom i zanepad krakivskoho konservatyzmu u monarkhii Habsburgiv [Who are the Stanieczki, or the Rise and Fall of Krakow Conservatism in the Habsburg Monarchy]. URL : https://tyzhden.ua/khto-taki-stanchykyabo-pidjom-i-zanepad-krakivskoho-konservatyzmuu-monarkhii-habsburgiv/ (data zvernennia 08.12.2024) [in Ukrainian]
Onishchenko, O. (2023). Istoriia ta teoriia khudozhnoi tvorchosti : navch. posib. [History and theory of artistic creativity: a textbook]. Kyiv: Vyd-vo Lira-K. 284 s. [in Ukrainian]
Sliusarevskyi, M. (2013). Psykholohiia mihratsii: navch. posib. [Psychology of migration: a textbook]. Natsionalna akademiia pedahohichnykh nauk, Instytut sotsialnoi ta politychnoi psykholohii. Kirovohrad: TOV «Imeks LTD». 244 s. [in Ukrainian]
Teatr-studiia Yosypa Hirniaka i Olimpii Dobrovolskoi [The Theater-Studio of Yosyp Hirniak and Olimpiya Dobrovolska] (1975). Uporiadn. Bohdan Boichuk. Vydavnytstvo Niu-Yorkskoi hrupy. Niu-York. 348 s. [in Ukrainian]
Modjeska, H. (1910). Memories and impressions of Helena Modjeska. The Macmillan company. New York. 643 p. [in English]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.








