Впізнаваність кольорів, тотожність силуету — спільний патерн зовнішнього вигляду народного лялькового героя Європи
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332754Ключові слова:
театр ляльок, народний театр, народний ляльковий герой, маскот, рукавичкова лялька, маріонетка, Європа, зовнішня характерність, костюмАнотація
Мета статті – дослідити основні елементи зовнішньої характерності народних лялькових героїв Європи, виявити їхню подібність та засвідчити ідентичність образу лялькового маскота народних театрів ляльок європейських країн. Методологія дослідження базується на таких наукових методах: пошуково-аналітичний (для збору інформації про народні театри ляльок Європи), компаративний (для порівняння візуальних характеристик ляльок), метод аналогій (для встановлення відношення тотожності між основними ляльковими персонажами європейських народних театрів), метод узагальнення (для роботи над висновками). Дослідження спирається на наукові принципи об’єктивності, системності, історизму. Наукова новизна полягає в тому, що дослідження представляє одну з перших в українському театрознавстві розвідок, яка працює з проблемою компаративістського аналізу образів народних героїв театрів ляльок Європи, пошуком і доведенням рис їхньої ідентичності, зокрема у зовнішньому вигляді. В науковий обіг уперше вводяться розвідки провідних європейських учених, які досліджували проблему генези, історичного та культурного розвитку лялькових маскотів. Висновки. Сформовано джерельну базу для дослідження народного театру ляльок Європи. Розглянуто візуальні образи лялькових маскотів – найяскравіших представників народних театрів західної та східної Європи. З’ясовано, що колористична гама костюма, форма та призначення головного убору, обрис силуету та особливості фізіологічного вирішення облич ляльок у цих театрах є в корені синонімічними. Ця тотожність пояснена з огляду на історичні підвалини розвитку театрів ляльок Європи. Дослідницькі матеріали статті стануть у пригоді в навчальних курсах з історії театру, сценографії, костюма та драматургії.
Посилання
Anderson, M. (1923). The Heroes of the Puppet stage. New York. Harcourt, Brace and Company. 420 p.
Asper, H. G.(1980). Hanswurst. Studien zum Lustigmacher auf dem deutschen Theater im 17. und 18. Jahrhundert. Emsdetten: Lechte Verlag. 426 p.
Bagno, A. The popular tradition: dictionary of a living art. Tracing past and present [22nd Congress of UNIMA 2016] / Bratislava, 2016. P. 11-22.
Balme, C. Einführung in die Theaterwissenschaft Paperback. Berlin : Erich Schmidt Verlag, 2021. 225 р.
Bernstengel, O. (1994). Kasperl & Co. Ein StichwortLexikon. Beiträge zur Geschichte der lustigen Figur im Puppenspiel / Nold. Frankfurt/Main. P. 173-194.
Boehn, M von. (1966). Dolls and Puppets. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers. 552 p.
Greco, F. G. (1990). Pulcinella, Maschera Del Mondo: Pulcinella e le arti dal Cinquecento al Novecento. Milano: Mondadori Electa. 478 p.
Heller, J. B. (1955). Kašpárek má právo na návrat. Loutkář. Květen. P. 104.
Jurkowski, H. (2014). Dzieje teatru lalek: od antyku do “belle epoque”. Lublin: Teatr im. H.Ch. Andersena w Lublinie. 510 p.
Jurkowski, H. (1994). Narr-Nationalheld-Sozialrevell. Zur Modernisierungsgeschichte der komischen Charaktere im Puppentheater. Beiträge zur Geschichte der lustigen Figur im Puppenspiel / Nold. Frankfurt/Main. P. 61-74.
Linhardt, M., Müller-Kampel, B. (2019). Puppentheater im 19. Jahrhundert : mit Kasperl und Pimperl, Hanswurst und Hänneschen, Peter und Polichinell : Studien zur Figuralität, Motivik und Komik. Graz: Uni-Press Verlag. 708 p.
Malik, J. (1954). Tradiční loutkový Kašpárek – legenda a skutečnost. Loutkář. Prosinec. P. 265-268.
Martyn, Jacques (Tiger Lillies) / Michael Simon. Punch & Judy [Електронний ресурс]. URL: https://www.dtver.de/downloads/leseprobe/11433.pdf (дата звернення: 13.05.2025).
Podehl, E. (1994). Der unzeitgemäße Narr. Die Lustige Figur im Puppentheater des 18. Jahrhunderts im Spiegel der Zensur – ein phänomenologischer Versuch zu einem Volktheaterprinzip. Beiträge zur Geschichte der lustigen Figur im Puppenspiel / Nold. Frankfurt/Main. P. 75-90.
Rabe, J. E. (1912). Kasper Putschenelle: Historisches über die Handpuppen und Althamburgische Kasperszenen. Hamburg: Salzwasser Verlag. 286 p.
Snook, L. (1994). Unser Hanswurst war ein Salzburger. Die lustige Person auf der Bühne. Gesammelte Vorträge des Salzburger Symposions 1993 / Verlag Ursula Müller-Speiser. Anif/Salzburg. P. 469-482.
Speaight G. (1955). The History of the English Puppet Theatre. London: G.G. Harrap & Co. Ltd. 350 p.
Weinkauff, G. (1994). Kasperforschung. Über die wissenschaftliche Rezeption des Grotesk-Komisches und der Lustigen Figur des Puppentheaters vom ausgehenden 18. Jahrhundert bis heute. Beiträge zur Geschichte der lustigen Figur im Puppenspiel / Nold. Frankfurt/Main. P. 13-38.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.








