Журнал «Мистецька трибуна» (1930-1931): особливості позиціонування серед видань про театр

Автор(и)

  • Юлія Щукіна Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, Україна https://orcid.org/0000-0001-8329-6828

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332755

Ключові слова:

театральна аналітика, театральні видання, жанри театральної критики, театрознавство, театральна культура України, «Мистецька трибуна», Дмитро Грудина, Лесь Курбас, театр «Березіль»

Анотація

Мета статті – з’ясувати особливості позиціонування журналу «Мистецька трибуна», органу «Робмис» (робітників мистецтва). Методологія дослідження включає системний, порівняльний, статистичний методи, методи класифікації, синтезу, узагальнення, а також процедуру рейтингування. Задля дослідження були фронтально переглянуті та частково проаналізовані всі 864 матеріали з видання «Мистецька трибуна». Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше встановлено місце у цьому журналі публікацій про театр; виявлено коло авторів, яких класифіковано згідно з фаховістю або профанністю. Аналіз низки публікацій про театр «Березіль» допоміг уточнити професійні стосунки Л. Курбаса і Д. Грудини поміж театральним диспутом 1929 року і публікацією Д. Грудиною у московському виданні «Театр и драматургия» наклепницької статті «Против “курбасовщины” в театре» у 1934 році. Висновки. «Мистецька трибуна» була переважно масово театрознавчим, а не мистецтвознавчим журналом. Дослідження виявило пріоритетність висвітлення у журналі постановок творів радянських авторів; класову симпатію редакторів видання до робітничо-селянських театрів, ТРОМів; прагнення витіснити «інститут рецензентства» та протиставити йому бригадну робітничу критику. Ставлення редакції «Мистецької трибуни» до органів робітничої преси було наставницьким, у той час, як проти політики журналу «Радянський театр» видання системно спрямовувало свою критику. Дореволюційна українська театральна культура знаходила на сторінках «Мистецької трибуни» лише саркастичне заперечення. Особливостями жанрової палітри матеріалів у виданні стала перевага дискусійних статей над рецензіями, відсутність жанру інтерв’ю, поступове витіснення інформативних матеріалів статтями-сигналами щодо «контрреволюціонерів» в радянському театрі.

Посилання

Anonym (1930). My pochinaemo. Yakym bude nash zhurnal. Interviu z M. Semenkom. L. Kurbasom, V. Vasylkom, Yo. Hirniak, M. Krushelnytskyi, Ya. Mamontov [We begin. What will our journal be like? Interviews with M. Semenko, L. Kurbas, V. Vasylko, Yo. Hirniak, M. Krushelnutskyi and Ya. Mamontov]. Mystetska trybuna, Nr.1. S. 2-5. [in Ukrainian]

Anonym (1931). My pochaly… davaite dali [We started… Come on continue]. Mystetska trybuna, Nr.1. S. 1-2. [in Ukrainian]

Anonym (1930). Na chornu doshku rvachiv «Tea-Jazzu» [Put the “Tea-Jazz” grabbers on the wall of shame]. Mystetska trybuna, Nr.13. S. 33. [in Ukrainian]

Anonym (1931). V LUDi ne vse harazd [Not everything is good in the LUD]. Mystetska trybuna, Nr.9. S. 10. [in Ukrainian]

Anonym (1930). «Vyzvolyteli»… [«Liberators»…]. Mystetska trybuna, Nr. 3. S. 1. [in Ukrainian]

Anonym (1930). Z olivtsem to chuzhykh shpaltakh [With a pencil through the pages of other editions]. Mystetska trybuna, Nr. 10. S. 18-20. [in Ukrainian]

Botunova. H. (2017). Teatralna osvita u Kharkovi: vid dramatychnoi shkoly do natsionalnoho universytetu [Theatre education in Kharkiv: from drama school to national university]. In Kharkivskyi natsionalnyi universytet mystetstv imeni I. P. Kotliarevskoho. 1917-2017: mala entsyklopediia. In 2 vols. Vol. 2. Kharkiv: ‘Vodnyi spektr GMP’ Publishers. S. 11-150. [in Ukrainian]

Chaika, V. (1930). Lytsem do proletarskoi khudozhnioi samodiialnosti [Facing the proletarian amateur art activity]. Mystetska trybuna, Nr. 8-9. S. 6. [in Ukrainian]

Hrudyna, D. (1930). Pro “Mystetsku trybunu” [On “Mystetska trybuna (Artistic Tribune)”]. Mystetska trybuna, Nr. 15. S. 2-3. [in Ukrainian]

Hrudyna, D. (1931). Radianskyi teatr [Soviet theatre]. Mystetska trybuna, Nr. 4. S. 12-14. [in Ukrainian]

Hrudyna, D.(1931). Stakanchyk z «Berezolia» [Stakanchyk of the «Berezil» Theatre]. Mystetska trybuna, Nr. 3. S. 17-20. [in Ukrainian]

Hubry, N. (2018). The creative formation of Mykhailo Verkhatsky as a theorist of the theater: his discussion with Dmytro Grudyna on the pages of the Kharkiv press (1930s). Scientific Bulletin of the I. K. Karpenko-Kary Kyiv National University of Theater, Film and Television. Nr. 18. S. 174-185. [in Ukrainian]

Hyd (1931). Na shpaltakh nyzovoi presy [On the pages of factory newspapers]. Mystetska trybuna, Nr. 3. S. 24. [in Ukrainian]

Klekovkin, O. (2021). Sotsialistychnyi realism. Slovnyk [Socialist Realism. Dictionary]. Kyiv: Art-Economy. [in Ukrainian]

Klekovkin, O., Bentia, Yu. & Kulinska, S. (2023). Teatralna kultura Ukrainy. Materialy do istorychnoho slovnyka [Theatrical Culture of Ukraine. Materials for the Historical Dictionary]. Kyiv: IPSM NAM Ukrainy. [in Ukrainian]

M. Zh. (1931). Mystetsko-tvorche zhyttia “Berezolia” [Artistic and creative life of the “Berezil” Theatre]. Mystetska trybuna, Nr. 4. S. 22-23. [in Ukrainian]

Mosin-Widhoff V. (1931). Kharkiv. U “Berezolia” [Kharkiv. Having visited the “Berezil” Theatre]. Mystetska trybuna, Nr. 1. S. 12. [in Ukrainian]

O. V. (1930). Pro spetsializatsiiu teatru [On specialisation of the theatre]. Mystetska trybuna, Nr. 4. S. 10-11. [in Ukrainian]

O. V. (1930). Pro spetsializatsiiu teatru [On specialisation of the theatre]. Mystetska trybuna, Nr. 5. S. 8-9. [in Ukrainian]

Ol. A. (1931). Aktorstvo ta aktyv teatriv Ukrainy! A chy nemaie u vas “ludovshchyny”? [The acting fraternity and activists of the theatres of Ukraine! Do you have any “ludovshchyna”?]. Mystetska trybuna, Nr. 9. S. 10-11. [in Ukrainian]

Polianska, N. I. (2018). Mystetska trybuna [Artistic Tribune]. In I. M. Dziuba, A. I. Zhukovskyi, M. H. Zhelezniak et al. (Eds.), Entsyklopedia suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine]. https://esu.com.ua/article-64676 [in Ukrainian]

Robkor (1931). Naslidky kabinetnykh narad [Consequences of chamber discussions]. Mystetska trybuna, Nr. 6. S. 32. [in Ukrainian]

Skrypnyk, H. (Ed.) (2009). Istoriia ukrainskoho teatru [The History of Ukrainian Theatre]: in 3 vols. Vol.2. Kyiv: ‘M.T. Rylskyi’ Institute of Art History, Folklore Studies and Ethnology. [in Ukrainian]

Silvanskyi, S. (1930). Kolektyvizm u krytyku [Bring сollectivism into criticism]. Mystetska trybuna, Nr. 4. S. 8-9. [in Ukrainian]

Shliosberg, M. (1930). Natsionalna bezsoromnist (Lyst z Krymu) [National shamelessness (A letter from the Crimea)]. Mystetska trybuna, Nr. 6. S. 20. [in Ukrainian]

V.V. (1931). Liubymovu ne do vpodoby [Liubymov does not like it]. Mystetska trybuna, Nr. 9. S. 11. [in Ukrainian]

Vershyhora, P. (1930). Pliusy i minusy [Pros and cons]. Mystetska trybuna, Nr.12-13. S. 12-15. [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-17

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО