Сценічна мова в контексті професійної підготовки акторів: сучасні педагогічні виклики

Автор(и)

  • Карина Сухорукова Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0000-0002-5017-0126

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332758

Ключові слова:

педагог-початківець, сценічна мова, заняття, завдання, акторський курс

Анотація

Мета статті – зробити аналіз та систематизувати характерологічні властивості методологічних принципів, що їх мають дотримуватися молоді педагоги сценічної мови в контексті професійної підготовки акторських курсів. Методологія дослідження. У статті використаний метод наукових фактів, що допомагає аргументовано висвітлити проблематику шляхом емпіричного досвіду. Також застосовані методи спостереження та порівняння як планомірного накопичення й систематизації судження про навчальні форми рольової моделі співіснування педагог-студент. Зрештою, відбулося звернення й до методів аналізу та експерименту, що допомогли виявити ключові етапи навчання педагогів-початківців, встановити взаємозв’язок варіативності підходів, їх професійної ефективності. Наукова новизна дослідження полягає в детальному аналізі основних параметрів, що забезпечують функціонування унікальної в змістовній сутності та самодостатньої в емпіричній реалізації дисципліни «Сценічна мова». Визначення цих дефініцій продукує переінакшення звичних професійних формацій навчальної практики. Лімітована кількість дослідницько-методичної бази сприяє висвітленню проблематики театральної педагогіки в класі сценічної мови на етапі сучасного розвитку. У статті описані концепції, надані рекомендації, сформульований план дії для молодих викладачів. Водночас виявлені проблемні та позитивні аспекти в роботі над сценічною мовою впродовж навчання акторів у профільному мистецькому університеті. Висновки. Зазначена типологія теоретико-практичної моделі навчання містить раціонально апробований принцип, що є актуальним у вихованні молодих акторів. Творчо-виконавський рівень мовно-голосової оснащеності виконавців, варіативність в арсеналі їх навичок залежить від театральних традицій, системності, яку сповідує викладач-сценмовник. Тому навчання має здійснюватися не як одноманітна дія, а як пошуки потенціально результативних напрямів у педагогічно-студентському осередку

Посилання

Zavalskiy, O. (2021). Osoblivosti movno-golosovogo treningu na starshih kursah mistetskih navchalnih zakladiv [Features of speech and vocal training in senior courses of arts education institutions]. VD «Osvita Ukrayini»: zb. nauk. prats, Nr. 27-28. S. 56-62. Kyiv. [in Ukrainian]

Kobzar, T. (2019). «Stsenichna mova»: do pitannya neobhidnosti onovlennya metodiki vikladannya na suchasnomu etapi [Stage Speech: On the Need to Update Teaching Methods at the Present Stage]. VD «Osvita Ukrayini»: zb. nauk. prats, Nr. 25. S. 151-155. Kyiv. [in Ukrainian]

Kovaliv, B. (2021). Mistetstvo slova [The Art of Speech] Kyiv: Tsentr uchbovoyi literaturi. 114 s. [in Ukrainian]

Korotkova, R. (2019). Formuvannya tehniki movlennya yak umova rozvitku movlennevoyi maysternosti studentiv [Developing speech technique as a condition for students’ speech mastery]. VD «Osvita Ukrayini»: zb. nauk. prats, Nr. 25. S. 164-168. Kyiv. [in Ukrainian]

Revutskiy, D. (2021). Zhive slovo. Teoriya viraznogo chitannya dlya shkoli: perevidannya [The Living Word: Theory of Expressive Reading for School (Republished Edition)]. Lviv: LNU imeni Ivana Franka. 200 s. [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-17

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО