Режисерська робота над фіксацією вистави: досвід сценічної адаптації після прем’єри

Автор(и)

  • Дмитро Ходаківський Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0009-0001-3923-1338

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332760

Ключові слова:

режисура, фіксація вистави, прем’єра, глядацьке сприйняття, сценічна мова, театр, аналіз постановки

Анотація

Мета статті – розглянути явище фіксації вистави після прем’єри як завершального етапу режисерської роботи, зосередженого на аналізі взаємодії постановчого задуму з глядацьким сприйняттям. У центрі уваги – фіксація як етап режисерського доопрацювання вистави, що включає корекцію мізансцен, ритму, акцентів та інтонаційного малюнка. Методологія дослідження базується на поєднанні спостереження за репетиційним процесом, аналізі відеофіксацій вистав, а також елементів компаративного аналізу між прем’єрною та пізнішими версіями постановки. Застосовується також феноменологічний підхід до осмислення глядацького досвіду як фактора режисерського аналізу. Наукова новизна полягає в уточненні функцій фіксації вистави після прем’єри як динамічного і творчого процесу, що не лише завершує постановку, а й відкриває нові смислові рівні твору через зворотний зв’язок із публікою. Пропонується погляд фіксації не як технічного повторення прем’єрної версії, а як живого етапу взаємодії митця з глядацьким простором. Висновки: фіксація вистави є своєрідним синтезом режисерської інтенції та глядацької реакції, що дає змогу постановці досягти виразнішої художньої цілісності. Такий підхід акцентує роль режисера не лише як автора, а й як дослідника процесу театральної комунікації.

Посилання

Bohdanovych, O. (2021). Ia b ne rekomenduvav nikomu prykhodyty na premiery, tomu shcho premyera – tse stres. Interview by Liubov Baziv. Ukrinform. 5 chervnia. Retrieved from: https://ft.org.ua/news/oleksii-bogdanovic-aktor-teatru-i-kino-uk

Hrotovskyi, Ie. (2021). Svit – tse mistse pravdy. Den Humennyi. Krapka z komoiu. 16 liutoho. Retrieved from: https://medium.com/semicolonmedia/jerzygrotowski-22c11b022ff0

Dubel, K. (2023). Vulychnyi teatr, mabut, takyi zhe staryi, yak i sama liudyna. Culture.pl. Retrieved from: https://culture.pl/ua/stattia/kshyshtof-dubyel-vulychnyyteatr-mabut-takyy-zhe-staryy-yak-i-sama-lyudyna (accessed: 10.02.2025).

Kravenko, Ia. (2017). Teatr povynen buty sotsialnym i politychnym. Rozmova pro holovne. Retrieved from: https://rozmova.wordpress.com/2017/02/03/yaroslava-kravchenko-3/ (accessed: 03.01.2025).

Klekovkin, O. (2025). Systema Kurbasa: Rekonstruktsiia. (Seriia «Stsenoznavstvo»). Kyiv: Art Ekonomi. 320 p.

Kurbas, L. (2022). Filosofiia teatru / Les Kurbas ; compiled by M. Labinskyi; afterword by M. Moskalenko, D. Labinska; editor M. Moskalenko. Kharkiv–Kyiv: Vydavets Oleksandr Savchuk; Vyd-vo «Osnovy». 920 p.

Novotarskyi, M. V. (2024). V teatry my pryrecheni na suchasnist [Elektronnyi resurs]. Hal-Info. Retrieved from: https://galinfo.com.ua/articles/v_teatri_my_pryrecheni_na_suchasnist__maksym_novotarskyy_422402.html

Onishchenko, O. I. (2017). «Smikh Tsyklopa» yak model komichnoho B. Verbera: potentsial teoretykopraktychnoho parytetu. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, Issue 20. Р. 142-149. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkkarogo_2017_20_20

Turchyn, T. M. (2021). Teoriia i metodyka orhanizatsii teatralnoi diialnosti v pochatkovii shkoli: metodychni rekomendatsii dlia studentiv pershoho roku navchannia spetsialnosti 013 Pochtkova osvita. Nizhyn. 45 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-17

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО