Режисерська робота над фіксацією вистави: досвід сценічної адаптації після прем’єри
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332760Ключові слова:
режисура, фіксація вистави, прем’єра, глядацьке сприйняття, сценічна мова, театр, аналіз постановкиАнотація
Мета статті – розглянути явище фіксації вистави після прем’єри як завершального етапу режисерської роботи, зосередженого на аналізі взаємодії постановчого задуму з глядацьким сприйняттям. У центрі уваги – фіксація як етап режисерського доопрацювання вистави, що включає корекцію мізансцен, ритму, акцентів та інтонаційного малюнка. Методологія дослідження базується на поєднанні спостереження за репетиційним процесом, аналізі відеофіксацій вистав, а також елементів компаративного аналізу між прем’єрною та пізнішими версіями постановки. Застосовується також феноменологічний підхід до осмислення глядацького досвіду як фактора режисерського аналізу. Наукова новизна полягає в уточненні функцій фіксації вистави після прем’єри як динамічного і творчого процесу, що не лише завершує постановку, а й відкриває нові смислові рівні твору через зворотний зв’язок із публікою. Пропонується погляд фіксації не як технічного повторення прем’єрної версії, а як живого етапу взаємодії митця з глядацьким простором. Висновки: фіксація вистави є своєрідним синтезом режисерської інтенції та глядацької реакції, що дає змогу постановці досягти виразнішої художньої цілісності. Такий підхід акцентує роль режисера не лише як автора, а й як дослідника процесу театральної комунікації.
Посилання
Bohdanovych, O. (2021). Ia b ne rekomenduvav nikomu prykhodyty na premiery, tomu shcho premyera – tse stres. Interview by Liubov Baziv. Ukrinform. 5 chervnia. Retrieved from: https://ft.org.ua/news/oleksii-bogdanovic-aktor-teatru-i-kino-uk
Hrotovskyi, Ie. (2021). Svit – tse mistse pravdy. Den Humennyi. Krapka z komoiu. 16 liutoho. Retrieved from: https://medium.com/semicolonmedia/jerzygrotowski-22c11b022ff0
Dubel, K. (2023). Vulychnyi teatr, mabut, takyi zhe staryi, yak i sama liudyna. Culture.pl. Retrieved from: https://culture.pl/ua/stattia/kshyshtof-dubyel-vulychnyyteatr-mabut-takyy-zhe-staryy-yak-i-sama-lyudyna (accessed: 10.02.2025).
Kravenko, Ia. (2017). Teatr povynen buty sotsialnym i politychnym. Rozmova pro holovne. Retrieved from: https://rozmova.wordpress.com/2017/02/03/yaroslava-kravchenko-3/ (accessed: 03.01.2025).
Klekovkin, O. (2025). Systema Kurbasa: Rekonstruktsiia. (Seriia «Stsenoznavstvo»). Kyiv: Art Ekonomi. 320 p.
Kurbas, L. (2022). Filosofiia teatru / Les Kurbas ; compiled by M. Labinskyi; afterword by M. Moskalenko, D. Labinska; editor M. Moskalenko. Kharkiv–Kyiv: Vydavets Oleksandr Savchuk; Vyd-vo «Osnovy». 920 p.
Novotarskyi, M. V. (2024). V teatry my pryrecheni na suchasnist [Elektronnyi resurs]. Hal-Info. Retrieved from: https://galinfo.com.ua/articles/v_teatri_my_pryrecheni_na_suchasnist__maksym_novotarskyy_422402.html
Onishchenko, O. I. (2017). «Smikh Tsyklopa» yak model komichnoho B. Verbera: potentsial teoretykopraktychnoho parytetu. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, Issue 20. Р. 142-149. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkkarogo_2017_20_20
Turchyn, T. M. (2021). Teoriia i metodyka orhanizatsii teatralnoi diialnosti v pochatkovii shkoli: metodychni rekomendatsii dlia studentiv pershoho roku navchannia spetsialnosti 013 Pochtkova osvita. Nizhyn. 45 s.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.








