Футуристичні театральні проєкти Фортунато Деперо: на початках «театру художника»

Автор(и)

  • Ярослав Чигляєв Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0009-0004-6525-7429

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332761

Ключові слова:

Ф. Деперо, футуризм, синтетичний театр, художня концепція, театр художника, сценографія, мультимедійний підхід, постдраматичний театр

Анотація

Мета статті – презентація театральної практики провідного італійського футуриста Ф. Деперо як витоку тенденції «театру художника» задля окреслення її історичної тяглості й кращого розуміння впливу італійського футуризму на становлення театру, в якому художник не просто оформлює виставу, а осмислює її як цілісний «синтетичний» мистецький витвір. Методологія дослідження базується на застосуванні аналітичного, культурно-історичного та описового методів для презентації предмета досліду та належного обґрунтування висновків. Наукова новизна дослідження полягає в акцентуванні ролі Ф. Деперо як предтечі концепції «театру художника» в контексті італійського футуризму, а також у спробі переосмислення його театральних проєктів як ранніх зразків «синтетичного» й візуально орієнтованого театру, що передували постдраматичним тенденціям кінця ХХ століття. У Висновках зазначено, що Ф. Деперо був одним із перших, хто розглядав театр не як простір для драматичного тексту чи сценічної дії, а як цілісну художню композицію. Він виступав за перевагу візуального над словесним, що повністю відповідало футуристській концепції «синтетичного» мистецтва і водночас передвіщало мультимедійний підхід у театрі кінця ХХ – початку ХХІ ст. У власних проєктах Ф. Деперо прагнув зруйнувати традиційні уявлення про міметичний характер театрального мистецтва: замість «живого актора» – маріонетка або абстрактна конструкція, замість сюжету – динаміка форми, кольору і руху. Він створював костюми, декорації, кінетичні об’єкти, що зближували театр з образотворчим мистецтвом, зокрема зі скульптурою та художньою інсталяцією. У цьому сенсі він випередив інші авангардистські течії ХХ ст.: від сценографічних експериментів художників Баухаузу до практиків «постдраматичного» театру

Посилання

Bieliavtseva, N. (2018). Stsenohrafiia yak mystetstvo prostoru [Scenography as the art of space]: navch. posib. Kyiv: NAKKKiM. 184 p. [in Ukrainian]

Berghaus, G. (2019). Fortunato Depero and the Theatre. Italian Modern Art, Nr. 1. P. 18-28 [in English]

Hryhorieva, A. (2021). Ukrainskyi nezalezhnyi teatr: tendentsii, vyklyky, vizualni dominanty [Ukrainian independent theater: trends, challenges, visual dominants]. Krytyka, Nr. 6. P. 12-18. [in Ukrainian]

Depero, F. (1970). Depero e la Scena da «Colori» alla Scena Mobile. 1916-1930. B. Passamani (Еd.). Torino: Mortano Editore. 104 p. [in Italian]

Depero, F. (2017). Depero Futurista. NY: Designers and Books. 240 p. [in English]

Fossati, P. (1977). La realtà attrezzata. Scena e spettacolo dei futuristi. Tоrino: Enaudi. 264 p. [in Italian]

Garafola, L. (1989). Diaghilev’s Russian Ballet. Oxford: Oxford University Press. 524 р. [in English]

Nell, A. (2019). Fortunato Depero and Avant-Garde Dance. Italian Modern Art, Nr.1. P. 14-17. [in English]

Prampolini, E. et. al. (2022). The aesthetic of the machine and mechanical introspection in art. Broom: An International Magazine of the Arts, Nr. 3(3). Р. 235-237. [in English]

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-17

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО