Репрезентація історичних подій України через кінематографічні засоби: художня та режисерська концепції
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332768Ключові слова:
історичний кінематограф України, колективна травма, культурна рецепція, посттоталітарна пам’ять, трагедія, семіотикаАнотація
Мета дослідження – репрезентація історичних подій України через художні засоби кінематографа та режисерські концепції автора на прикладі особистого творчого доробку. Предмет дослідження – шість фільмів: «Голод 33», «Атентат – осіннє вбивство в Мюнхені», «Нескорений», «Залізна сотня», «Владика Андрей» і «Таємний щоденник Симона Петлюри», у яких було виявлено повторювані художні мотиви (дорога, хрест, прапор, могила), символічні композиційні прийоми та драматургічні схеми, що забезпечували послідовне відтворення національного наративу через особистісні та колективні досвіди. Методологія дослідження спиралася на історико-культурний, дискурсивноаналітичний і герменевтичний підходи, на елементи наративного аналізу та метод візуальної семіотики. Результати та висновки. Під час дослідження було з’ясовано, що зазначені фільми становили своєрідну візуальну історіографію, орієнтовану на реконструкцію ключових етапів української історії XX століття, а саме Голодомору, визвольної боротьби Української Повстанської Армії, діяльності діячів українського національного руху та релігійного лідерства. Особливу увагу зосереджено на інтеграції документальних джерел архівів, спогадів, судових протоколів – у структуру художнього фільму. У підсумку встановлено, що ці фільми, як вид творчості, сприяли зміцненню культурної пам’яті та візуалізації ідеї національної історичної тяглости, і саме ці стрічки виступали як платформа для публічного діалогу щодо переосмислення радянської історіографії. Автор прагнув передати свій багаторічний професійний досвід, використовуючи власні роботи як аналітичний матеріал під час дослідження зазначеної проблеми. Ці фільми були відзначені нагородами на міжнародних кінофестивалях, а також придбані для публічних показів у різних країнах світу, що сприяло поширенню інформації як про історичний поступ України, так і про визначних діячів її культурного та політичного обширу.
Режисерський та організаційний досвід автора дослідження також ліг в основу власних педагогічних навчальних програм, які містять ефективні методи впливу та засвоєння практичного матеріалу для студентів.
Посилання
Adamski, T. (2024). Filmowe wizerunki przestrzeni Donbasu po 2014 roku w wybranych filmach o tematyce wojennej [Cinematic images of the Donbas space after 2014 in selected war-themed films]. Kultura i Edukacja. Vol. 144 / Nr. 2. P. 243- 262. DOI: 10.15804/kie.2024.02.13. [in Polish]
Alfеrova, Z., Marchenko, S., Shevchuk, Y., Kotlyar, S., & Honcharuk, S. (2021). Contemporary Ukrainian cinema into the European context (2014-2019). Linguistics and Culture Review. Vol. 5 / Nr. 2. P. 274-283. DOI: 10.21744/lingcure.v5nS2.1345
Atentat Osinnje vbyvstvo v Mjunheni [Assassination. An Autumn Murder in Munich]. (1994). URL: https://www.youtube.com/watch?v=jgm0TtGu3R8. [in Ukrainian]
Bohuslavska, K., Briukhovetska, O. (2020). Ideolohichni interpelyatsiyi suchasnykh filmiv pro UNR v ukrayinsʹkomu kulʹturnomu konteksti: (na prykladi strichok «Tayemnyy shchodennyk Symona Petlyury» (2018) ta «Kruty 1918» (2019)) [Ideological interpellations in the films about the Ukrainian People’s Republic in the Ukrainian cultural context (based on «Symon Petliura’s Secret Diary» (2018) and «Kruty 1918» (2019))]. NaUKMA Research Papers. History and Theory of Culture. Vol. 3. P. 49-61. DOI: 10.18523/2617-8907.2020.3.49-61. [in Ukrainian]
Bosak, E. (2023). Vektory suchasnoyi Polʹsʹko-Ukrayinsʹkoyi spivpratsi v kinematohrafiyi[Vectors of modern Polish-Ukrainian cooperation incinematography]. Scientific Herald of Uzhhorod University. Series: History. Vol. 48/ Nr. 1. P. 40-48. DOI: 10.24144/2523-4498.1(48).2023.280214. [in Ukrainian]
Briuchowecka, Ł. (2016). Polʹshcha Ukrayinsʹkomu kino [Poland in Ukrainian cinema]. Studia Filmoznawcze. Vol. 37. P. 25‑88. DOI: 10.19195/0860-116X.37.5. [in Ukrainian]
Brouwer, S. (2016). Contested interpretations of the past in polish, Russian, and Ukrainian film: Screen as battlefield. Leiden: Brill. DOI: 10.1163/9789004311749.
Engel, D. (2016). The assassination of Symon Petliura and the trial of Scholem Schwarzbard, 1926-1927: A selection of documents. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. DOI: 10.13109/9783666310270.
Holod 33 [Famine 33]. (1991). URL: https://www.youtube.com/watch?v=dZPTs_BsVeI. [in Ukrainian]
Griza, V., Honcharuk, S., Mykhalov, V., Barnych, M., Balaban, O. (2023). Changes in the representation of heroes in contemporary Ukrainian cinema. Journal of European Studies. Vol. 53 / Nr. 4. P. 384-391. DOI: 10.1177/00472441231206550.
Gurbanova, H. (2024). Representation of Symon Petliura in Ukrainian nationalist discourse and politics of memory. Vienna: Central European University. URL: https://www.etd.ceu.edu/2024/gurbanova_havva.pdf
Hicks, J., Machulin, L. (2024). Special joint issue of Studies in Russian and Soviet Cinema and Culture of Ukraine (Kul’tura Ukrainy). Studies in Russian and Soviet Cinema. Vol. 18 / Nr. 3. P. 251-262. DOI: 10.1080/17503132.2024.2405346.
Joyner, A. (2020). Contested commemoration: The relationship between politics and the memorialization of the Second World War in Polish literature, cinema, and museums (1945-present). Wooster: The College of Wooster. URL: https://openworks.wooster.edu/independentstudy/8985/
Kalinichenko, O. (2023). Construction and representation of cultural trauma in contemporary Ukrainian cinema. Cinema: Journal of Philosophy and the Moving Image. Vol. 15 / Nr. 1. P. 115-129. DOI: 10.34619/nyno-ivjy.
Khardel, R., Vyzdryk, V., Melnyk, O. (2020). Cinema as a tool for influencing historical consciousness in Russian-Ukrainian information warfare. Codrul Cosminului. Vol. 26 / Nr. 2. P. 281-302. DOI: 10.4316/CC.2020.02.001.
Krupnyk, L. (2023). Cinema and Polish-Ukrainian relations between the 1990s and 2010s. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication. Vol. 34 / Nr. 43. P. 211-226. DOI: 10.14746/i.2023.34.43.13.
Mattingly, D. (2019). ʻIdle, Drunk and Good-for-Nothingʼ: The rank-and-file Perpetrators of 1932-1933 famine in Ukraine and their representation in cultural memory. DOI: 10.17863/CAM.38324.
Vladyka Andrey [Metropolitan Andrey]. (2008). URL: https://youtu.be/6GBSAmmJaAg?si=RzVGwM_sDgm92Os7. [in Ukrainian]
Mlejnek, J. (2023). Slyším v uších ten křik Ukrajinský holodomor očima Viktora Cymbala, Ulase Saměčuka a Vasyla Barky [I can hear the screaming in my ears. The Ukrainian Holodomor through the eyes of Viktor Cymbal, Ulas Samchuk and Vasyl Barka]. URL: https://archive.org/details/hladomor-kontexty-onlinev-pdf-merged/page/n6/mode/1up?q=%22touze%22 [in Czech]
Myslavskyi, V.N. (2018). Istoriya ukrayinsʹkoho kino. 1896-1930. Fakty i dokumenty [History of Ukrainian cinema. 1896-1930. Facts and documents]. Kharkiv: House of Advertising. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/ukr0000012474 [in Ukrainian]
Nebesio, B.Y. (2011). Are we there yet? Studies of national cinema in Ukraine. Canadian Slavonic Papers. Vol. 53 / Nr. 2/4. P. 475-784. URL: http://www.jstor.org/stable/41708352
Olzacka, E. (2023). The development of national cinema in Post-Maidan Ukraine. East European Politics and Societies. Vol. 37 / Nr. 2. P. 435-454. DOI: 10.1177/08883254221101907.
Radecka, A. (2014). Wątek Ukraińskiej Powstańczej Armii we współczesnej kulturze ukraińskiej [Ukrainian Insurgent Army (UPA) theme in contemporary Ukrainian culture]. URL: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/195505 [in Polish]
Sachleben, M. (2024). Contested indetities, hunger, and emigration: Themes in Ukrainian cinema to explain the present day. Czech Journal of International Relations. Vol. 59 / Nr. 1. P. 153-176. DOI: 10.32422/cjir.771.
Shynkarenko, O. (2025). The faces of war: How cinema shapes and distorts historical memory in Ukraine. URL: https://www.academia.edu/127031340/The_Faces_of_War_How_Cinema_Shapes_and_Distorts_Historical_Memory_in_Ukraine
Taynyy dnevnik Simona Petlyury [The Secret Diary of Simon Petliura] (2018). URL: https://youtu.be/fEFPeS86WnE?si=bbihPWk19T2U9CKR [in Russian]
Neskoreniy [The Undefeated] (2000). URL: https://youtu.be/NENah9oEiek?si=gk1AmTmtvHsdWnVr [in Ukrainian]
Tsona, A. (2024). Zobrazhennya 1990kh v ukrayinsʹkomu kinematohrafi 2010–2020kh yak sposib natsionalʹnoyi samoidentyfikatsiyi [The depiction of the 1990s in Ukrainian cinema of the 2010s-2020s as a way of national selfidentification]. Culture of Ukraine. Vol. 83. P. 99-106. DOI: 10.31516/2410-5325.083.11. [in Ukrainian]
Vidaud, A. (2024). The question of language in contemporary Ukrainian cinema. Studies in World Cinema. Vol. 4 / Nr. 2. P. 135-156. DOI: 10.1163/26659891-bja10041.
Vitriv, V. (2024). Rezhysersʹki sposoby zobrazhennya sotsialʹnoyi problematyky v khudozhnikh kinofilʹmakh Ukrayiny doby Nezalezhnosti [Director’s approaches to representation of social problems in Ukrainian cinema of the independence era]. Culture of Ukraine. Vol. 83. P. 59-66. DOI: 10.31516/2410-5325.083.06 [in Ukrainian].
Wojnicka, J. (2023). Siergiej Paradżanow – reżyser kina ukraińskiego [Sergey Parajanov – Director of Ukrainian cinema]. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication. Vol. 34 / Nr. 43. P. 137-156. DOI: 10.14746/i.2023.34.43.9. [in Polish]
Yanchuk, O. (2023). What prompted me to produce this film? Ukrainian Quarterly. Vol. 79 / Nr. 4. URL: https://openurl.ebsco.com/EPDB%3Agcd%3A8%3A18330936/detailv2?sid=ebsco%3Aplink%3Ascholar&id=ebsco%3Agcd%3A175917016&crl=c&link_origin=scholar.google.com
Yelchyk, O. (2025). Ekranizatsiyi teatralʹnykh vystav v ukrayinsʹkomu kinematohrafi periodu SRSR [Film adaptations of the theatrical performances in Ukrainian cinematography during the USSR period]. Folk Art and Ethnology. Vol. 405 / Nr. 1. P. 81-87. DOI: 10.15407/nte2025.01.081. [in Ukrainian]
Yepik, L. (2021). Zasnovano na realʹnykh podiyakh: ukrayinsʹke istorychne kino pochatku XXI st. [Based on real events: Ukrainian historical cinema of the early XXI century]. Path of Science: International Electronic Scientific Journal. Vol. 7 / Nr. 10. P. 8001-8004. DOI: 10.22178/pos.75-14. [in Ukrainian]
Zalizna sotnia [Iron Hundred]. (2004). URL: https://youtu.be/G1Wmqp3O9FA?si=p_aUu0fBeB1UPFOh. [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.








