Аудіовізуальний контент як інструмент впливу: етичні виклики цифрового медіасередовища
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332770Ключові слова:
соціальні медіа, аудіовізуальне мистецтво, цифрова культура, нові медіа, цифрові медіа, цифрова етикаАнотація
У контексті цифрової трансформації медіапростору, активне використання аудіовізуального контенту стало не лише основним засобом комунікації, а й інструментом інформаційного впливу та маніпуляцій. Послаблення редакційного контролю, зростання комерційного тиску та орієнтація на сенсаційність спричиняють девальвацію етичних медіастандартів, що, у свою чергу, знижує рівень суспільної довіри та загострює проблему інформаційної безпеки. Мета статті – дослідження етичних викликів, пов’язаних із використанням аудіовізуального контенту в українських онлайн-медіа, з акцентом на художні засоби візуальної маніпуляції. Методологія дослідження спирається на міждисциплінарний підхід, що поєднує принципи соціальної відповідальності медіа та інструментарій мистецтвознавчого аналізу. Розглядаються аудіовізуальні чинники – зображення, колористика, монтажна ритміка, звуковий супровід – як елементи художньої побудови медіатексту, здатні формувати наратив і впливати на сприйняття реальності. Наукова новизна полягає у висвітленні ролі аудіовізуального мистецтва як складової інформаційного повідомлення в умовах цифрової культури та у виявленні характерних чинників естетичної маніпуляції в цифровому відеоконтенті. У Висновках артикулюється, що аудіовізуальні засоби дедалі частіше використовуються не для інформування, а для конструювання реальності, що спричиняє системне порушення етичних норм. Наголошується на потребі впровадження редакційних політик із верифікації візуального контенту, підвищення професійної підготовки контентмейкерів та використання художніх засобів із дотриманням принципів достовірності та відповідальності.
Посилання
Alferova, Z. Alferov, А. (2022). Sektoralna morfolohiia sfery audiovizualnoho mystetstva ta vyrobnytstva yak kreatyvnoi industrii [Sectoral morphology of the sphere of audiovisual art and production as a creative industry]. Kultura Ukrainy, Nr. 86. S. 34-39. [in Ukrainian]
Andriienko, V., & Skuratovskyi, V. (2023). Spetsyfika zvukovykh efektyv v ihrovomu kino [Specificity of sound effects in feature films]. Kyiv: Visnyk Kyivs’koho natsional’noho universytetu kul’tury i mystetstv. Seriia: Audiovizual’ne mystetstvo i vyrobnytstvo. Vyp. 6(2). S. 204-212. [in Ukrainian]
Velychko, L. (2020). «Telega» dlia Sluhy. Yak Telegram-kanaly, shcho ymovirno vedutsia z Rosii, vplyvaiut na robotu Rady [«Telega» for Sluga. How Telegram channels, allegedly run from Russia, influence the work of the Rada]. Texty.org.ua. July 13, 2020. Retrieved from:: https://texty.org.ua/articles/101438/ [in Ukrainian]
Verkhovna Rada Ukrainy. (2022). Zakon Ukrainy «Pro media» [Law of Ukraine «On Media»], Nr. 2849-IX vid 13.12.2022. Kyiv: Verkhovna Rada Ukrainy. [in Ukrainian]
Detector Media. (2021). Po toi bik ekrana: analiz mediaspozhyvannia ta dezinformatsii v ukrainskomu informatsiinomu seredovyshchi [Beyond the Screen: Analysis of Media Consumption and Disinformation in the Ukrainian Information Environment]. Retrieved from:: https://detector.media/infospace/article/188114/2021-05-18-po-toy-bik-ekrana-analiz-mediaspozhyvannya-ta-dezinformatsii-v-ukrainskomu-informatsiynomu-seredovyshchi/ [in Ukrainian]
Instytut masovoi informatsii (IMI). (2023). V ukrainskykh onlain-media zbil’shylas’ kil’kist’ zamovnykh materialiv [The number of commissioned materials has increased in Ukrainian online media]. Detector Media. Retrieved from: https://detector.media/infospace/article/217536/2023-10-02-imi-v-ukrainskykh-onlayn-media-zbilshylas-kilkist-zamovnykh-materialiv/ [in Ukrainian]
Instytut masovoi informatsii (IMI). (2024). Doslidzhennia: ukraintsi otrymuiut novyny perevazhno iz sotsmerezh i vse menshe z novynnykh sajtiv [Research: Ukrainians get news mainly from social networks and less and less from news sites]. Retrieved from:: https://imi.org.ua/news/doslidzhennya-ukrayintsi-otrymuyut-novyny-perevazhno-iz-sotsmerezh-i-vse-menshe-z-novynnyh-sajtiv-i64760 [in Ukrainian]
Lisnevska, A. L., Fruktova, Ya. S. (2019). Audiovizualʹnyy kontent: do pytannya ryzykiv vplyvu suchasnykh media [Audiovisual content: on the issue of the risks of the influence of modern media]. Intehrovani komunikatsii, Nr. 8. S. 47-54. [in Ukrainian]
Martynenko, O. (2022). Etychni standarty zhurnalistyky v tsyfrovu epokhu [Ethical standards of journalism in the digital age]/ Zhurnal Arkhivoznavstvо, Nr. 2(3), 60-68. DonNU. [in Ukrainian]
Chernikova, I. (2023). Mediaosvita v umovakh informatsiinoi viiny: vyklyky ta perspektyvy [Media education in the context of information warfare: challenges and prospects]. Universum: Visnyk KNU. Seriia: Zhurnalistyka. Vyp. 1(1). S. 45-52. Kyiv. [in Ukrainian]
Chernikova, K., & Afanasyeva, O. (2025). Tsyfrova zhurnalistyka ta shtuchnyi intelekt: etychni vyklyky ta novi mozhlyvosti [Digital journalism and artificial intelligence: ethical challenges and new opportunities]. UNIVERSUM, Nr. (15). S. 308-310.
Udenze, S., Oshionebo, O. Y. (2020). Social Media and the Changing News Ecology: WhatsApp as the Fifth Estate. CRUTECH Journal of Communication, Nr. 2(1). S. 115-124. Calabar: Cross River University of Technology.
Deutsche Welle. (2022). Fact check: Ukraine’s ‘Ghost of Kyiv’ fighter pilot. Retrieved from: https://www.dw.com/en/fact-check-ukraines-ghost-of-kyiv-fighterpilot/a-60951825.
AFP Fact Check. (2023). False claim: Photo shows aftermath of airstrike in Ukraine. Retrieved from:: https://factcheck.afp.com/doc.afp.com.32647JL
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.








