Естетика та інновації: українські художниці з гриму в кіноіндустрії 2010–2024 років
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332772Ключові слова:
кінематограф, гример, образ, персонаж, жанри кіно, знімальна група, кіновиробництвоАнотація
Мета статті – у дослідженні творчого доробку представниць українського кіногриму та їх внеску у розвиток сучасного національного кінематографа. Методологія дослідження. У розробці теми комплексно застосовано методи: інтерв’ювання, порівняльного аналізу, мистецтвознавчого аналізу для визначення основних представниць галузі, чиї досягнення є основотворчими в гримерному мистецтві сьогодні. На прикладі конкретних кінострічок, що мають популярність серед глядачів та були позитивно відзначені критиками, розглянуто та проаналізовано найцікавіші роботи художниць з гриму, їхні інноваційні підходи, стилістичні рішення та техніки. Визначено, які завдання та викликами постають перед сучасними гримерами під час процесу кіновиробництва. Розкрито вагомість внеску художниць з гриму у розвиток та становлення українського кіно. Наукову новизну становить відсутність попередніх наукових розвідок, присвячених дослідженню творчості українських художниць з гриму. У статті вперше розглядаються персоналії в галузі кіногриму в Україні, зібрано біографічний матеріал таких представниць галузі: Хома Л., Струкова К., Мельник Д. Висновки. Гримерне мистецтво є вагомою та невід’ємною складовою процесу кіновиробництва. Якісний грим, що відповідає вимогам сучасного кіно, надає фільмам не лише візуальної привабливості, а й допомагає донести зміст картини, реалізувати режисерський задум. Художниці з гриму відіграють ключову роль у створенні національного кінопродукту, вони впроваджують нові матеріали, технології та підходи, а саме: гримерні спецефекти, пластичний грим за голлівудськими технологіями, елементи грим-костюма, при цьому зберігаючи традиції та надаючи автентичності образам. Високий рівень майстерності українських гримерів підтверджено відзнаками на національному та міжнародному рівнях.
Посилання
Kalyta, O. P. (2023). Zhanrovi osoblyvosti interv’iu na storinkakh ukrainskykh onlain vydan. [Genre features of interviews on the pages of Ukrainian online media]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho, № 1. S. 308-312. Kyiv. DOI:10.32782/2710-4656/2023.1.2/48.
Khaler, M. (2006). Poshuk i zbir informatsii. [Search and collection of information] (р. 308). Akademiia Ukrainskoi Presy, Tsentr Vilnoi Presy. Kyiv.
Khaler, M. (2008). Interv’iu. [Interview] (р. 404). Akademiia Ukrainskoi Presy, Tsentr Vilnoi Presy. Kyiv.
Maliarchuk, K. H. (2019). Hrym yak obiekt naukovoi refleksii [Makeup as an object of scientific reflection]. Kultura i suchasnist. Vyp. 1. S. 288-292.
Momchylova, A. H. Naukovo-teoretychni zasady doslidzhennia hrymu v mystetskykh praktykakh [Scientific and theoretical foundations of the study of makeup in artistic practices]. Visnyk KNUKiM. Ser. Mystetstvoznavstvo. Vyp. 38. S. 259-268.
Proskuriakova, O. (2023). Hrymuvalne mystetstvo v ukrainskomu naukovomu dyskursi: istoriohrafichnyi analiz i perspektyvy kulturolohichnoho doslidzhennia [Makeup Art in Ukrainian Scientific Discourse: Historiographic Analysis and Prospects for Cultural Research]. Pytannia kulturolohii. Vyp. 42. S. 256-269.
Proskuriakova, O. V. (2023). Hrymuvalne mystetstvo v konteksti kulturolohichnoho vyvchennia: dzherelna baza doslidzhennia [Makeup art in the context of cultural studies: source base for research]. Kulturolohichnyi almanakh. Vyp. 4. S. 249-254.
Savchuk, V., Chaplyts, O. (2015). Metod interv’iu v istoryko-biohrafichnomu doslidzhenni zi zvuzhenoiu dzherelnoiu bazoiu. [The interview method in historical and biographical research with a narrowed source base]. Dnipro: Eidos, № 8. S. 301-311.
BBC News Ukraine. (2018). [online] Available at:<https://www.bbc.com/ukrainian/news-43841769> [accassed 16 July 2024].
Kateryna Strukova: z pershykh vust pro robotu hrymera u kino. [Kateryna Strukova: a first-hand account of a film make-up artist’s work] (2021). ProHairMakeup, [online] Available at:<https://pro.bhub.com.ua/hairmakeup/katerina-strukova-z-pershih-vust-pro-robotu-grimera-u-kino> [accassed 29 May 2024].
DzygaMDB. (2017). [online] Available at:<https://dzygamdb.com/uk/films/128> [Accassed 8 June 2024].
Klym-Kashuba, T. (2024). Prem’iera – na Berlinskomu kinofestyvali u 2025. Za knyhoiu Myroslava Dochyntsia «Vichnyk» znimaiut film. [It will premiere at the Berlin Film Festival in 2025. A film based on Myroslav Dochynets’s book «The Eternity Man» is being made]. [online] Available at:<https://varosh.com.ua/noviny/prem-yera-na-berlinskomu-kinofestyvali-u2025-tryvayut-zjomky-filmu-vichnyk/> [accassed 20 July 2024].
Kontishev, I. (2020) «Nashi kotyky». Ohliad chy ne pershoi v nashii istorii nepolitkorektnoi ukrainskoi komedii. [«Our Cats». A review of perhaps the first politically incorrect Ukrainian comedy in our history] Kavun.City, [online] Available at:<https://kavun.city/blogs/113033/nashi-kotiki-oglyad-chi-ne-pershoi-u-nashij-istorii-nepolitkorektnoi-ukrainskoi-komedii> [accassed 10 June 2024].
Kuznetsova, I. (2018). Irma Vitovska pro «terapiiu dlia ukraintsiv», nove kino i rosiisku movu. Radio Svoboda. [Irma Vitovska on ‘therapy for Ukrainians’, new cinema and the russian language]. [online] Available at:< https://www.radiosvoboda.org/a/29380035.html> [Accassed 18 May 2024].
LB.UA. (2021). [online] Available at: https://lb.ua/culture/2021/06/18/487340_kiborgi_ahtema_seitablaieva_viyshli.html> [accassed].
MakeFX. (2018). [online] Available at:<https://makefx.com.ua/ua/reccomend/juliya_menik/> [accassed 19 July 2024].
MakeFX. (2018). [online] Available at:<https://makefx.com.ua/ua/reccomend/liliana_homa/ > [accassed 25 June 2024].
Varosh. (2018). [online] Available at:<https://varosh.com.ua/noviny/zakarpatka-liliana-homa-otrimala-zolotu-dziu-v-nominacii-najkrashhij-hudozhnik-iz-grimu/> [accassed 5 July 2024].
Yarema, H. (2018). Irma Vitovska: «Obraz baby Prisi – tse prototyp Ukrainy». [Irma Vitovska: «The image of Baba Prisya is a prototype of Ukraine»] Vysokyi zamok, [online] Available at:<https://wz.lviv.ua/life/374908-irma-vitovska-obraz-baby-prisi-tse-prototyp-ukrainy> [accassed 28 May 2024].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.








