Драма митця крізь призму моральних викликів: особливості екранної рефлексії
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332816Ключові слова:
світовий кінематограф, кіно «морального занепокоєння», «Кіноаматор», режисер, митець, творчість, мораль, моральна відповідальністьАнотація
Мета статті – проаналізувавши фільм «Кіноаматор» (1979) Кшиштофа Кесльовського, розкрити специфіку екранного відтворення проблеми творчості митця в контексті морально-етичного вибору. Методологія дослідження. В процесі дослідження було використано кінознавчий аналіз для розкриття основних тематичних ліній фільму, особливостей образу героя, ключових аспектів морально-етичної проблематики на екрані. Системний метод використаний задля комплексного розгляду етичного виміру мистецької діяльності на екрані, виявлення та узагальнення ідейно-тематичних мотивів фільму у контексті феномену «морального занепокоєння». За допомогою історичного методу окреслено деякі аспекти дискусії щодо проблем художньої творчості і морально-етичного виміру мистецтва, розкрито особливості відображення діяльності митця в соціально-політичному контексті, наявному у фільмі «Кіноаматор». Наукова новизна дослідження полягає у кінознавчо-критичному огляді особливостей кінематографічного зображення творчої діяльності митця та висвітлення проблематики його мистецтва на прикладі фільму «Кіноаматор». Складні питання етичного регулювання в мистецтві визначають необхідність їх розгляду крізь призму кінематографа, зокрема, концепції кіно «морального занепокоєння» та творчості ключового представника напряму – К. Кесльовського. Висновки. На прикладі фільму «Кіноаматор» здійснено аналіз проблематики залежності мистецтва від соціального середовища та його взаємозв’язку із суспільними відносинами, зокрема владними механізмами, рівнем індивідуальної свободи та моральною відповідальністю. Зважаючи на недостатність в українському кінознавстві досліджень образу митця на екрані в контексті морально-етичного параметру, у статті окреслено ідейні особливості екранного відображення діяльності митця на прикладі підходу К. Кесльовського. Стрічка режисера «Кіноаматор» порушує ключові морально-етичні питання творчості, показуючи митця як свідка, інтерпретатора та критика соціальної реальності, а саму творчість митця – не лише як засіб самовираження, а й як моральний акт, що водночас відкриває шлях до екзистенційної кризи
Посилання
Kodieva, О. (2006). Kultura suspilstva i vidpovidalnist mitcya: Ukrayinskij poglyad [Society’s culture and artist’s responsibility: Ukrainian perspective]. MIST: Mistectvo, istoriya, suchasnist, teoriya. Vol. 3. S. 172-180. [in Ukrainian]
Levchuk, L. (1978). U tvorchij laboratoriyi mitcya [in the artist’s creative laboratory]. Kyiv: Mystectvo. 135 s. [in Ukrainian]
Onishchenko, О. (2001). Hudozhnya tvorchist u konteksti gumanitarnogo znannya [Artistic creativity in the context of humanitarian knowledge]. Kyiv: Vyshcha shkola. 179 s. [in Ukrainian]
Onishchenko, О. (2008). Hudozhnya tvorchist: proekt neklasichnoyi estetiki [Hudozhnya tvorchist: proekt neklasichnoyi estetiki]. Kyiv: «Nelson». 232 s. [in Ukrainian]
Pogrebnjak, G. (2020). Kshishtof Keslovskij rezhiser-avtor [Krzysztof Kieslowski, director-author]. Kultura i mistectvo: suchasnij naukovij vimir: materiali IV mizhn. nauk. konf. molodih vchenih, aspirantiv ta magistriv. Kyiv: NAKKKiM. S. 91-92. [in Ukrainian]
Reka, К. (2012). Moralni aspekti fenomenu dolya: v konteksti filosofiyi A. Kamyu [Moral aspects of the phenomenon of fate: in the context of the philosophy of A. Camus]. Visnik Kiyivskogo nacionalnogo universitetu imeni Tarasa Shevchenka. Filosofiya. Politologiya. Nr. 109. s. 33-37. [in Ukrainian]
Tatarkevich, V. (2001). Istoriya shesti ponyat [The history of six concepts]. Kyiv: Yunivers. 368 s. [in Ukrainian]
Coates, Р. (1985). The Story of the Lost Reflection: The Alienation of the Image in Western and Polish Cinema. London: Verso. 176 s. [in English]
Dąbrowski, R. (2018). Krzysztof Kieślowski and Ingmar Bergman – once again about a certain artistic relationship. Images vol. XXIV/no.33. Poznań. S. 87-107. [in English]
Dziekonska, E. S. (2002) The Best of All Worlds: Public, Personal, and Inner Realms in the Films of Krzysztof Kielowski. Thesis, University College London (University of London). 363 s. [in English]
Grodź, І. (2023) Narracja filmowa – funkcja terapeutyczna. Kilka słów o Amatorze (1979). Krzysztofa Kieślowskiego [Film narrative – therapeutic function. A few words about The Amator (1979) by Krzysztof Kieślowski]. Człowiek i Społeczeństwo. Nr. LVI. Poznań: Adam Mickiewicz University. S. 283-291. [in Polish]
Güven, C. Z. (2024). Kieślowski’s artistic rebellion in Camera Buff (1979): reflections on the moral anxiety cinema. Sinecine, 15(1). S. 143-162. [in English]
Haltof, M. (2004). The cinema of Krzysztof Kieślowski: Variations on Destiny and Chance. New York: Columbia University Press: Wallflower Press. 191 s. [in English]
Haltof, M. (2007). Historical Dictionary of Polish Cinema (Historical Dictionaries of Literature and the Arts). Lanham: Scarecrow Press. 320 s. [in English]
Haltof, M. (2019). Polish cinema: a history. New York: Berghahn Books. 516 s. [in English]
Iordanova, D. (2020). A Breakthrough: Divided Loyalties in Kieslowski’s Camera Buff. Essay in the booklet to Arrow Films’ Edition of Cinema of Conflict: Four Films by Krszystof Kieslowski. S. 21-28. [in English]
Janicka, B. (2016). Trzy sceny z «Amatora» [Three scenes from «The Camera Buff»]. Kino, 51 (587). S. 97. [in Polish].
Leppla, D. (2018). Film Censorship and Political Struggle in Polish People’s Republic in the Cinema of Krzysztof Kieślowski. The Handbook of Courage: Cultural Opposition and its Heritage in Eastern Europe. Edited by Balázs Apor, Péter Apor and Sándor Horváth. S. 277-284. [in English]
Mazierska, E. (2015). The ideal and reality of work in the 1970s films of Krzysztof Kieślowski. Studies in Eastern European Cinema, Vol. 6, nr. 1. S. 64-81. [in English]
Przylipiak, M. (1997). Filmy fabularne Krzysztofa Kieślowskiego w zwierciadle polskiej krytyki filmowej [Krzysztof Kieślowski’s feature films in the mirror of Polish film criticism]. T. Lubelski (red.), Kino Krzysztofa Kieślowskiego. Kraków: Universitas. S. 213-247. [in Polish]
Zizek, S. (2001). The Fright of Real Tears: Krzysztof Kieslowski between Theory and Post-Theory. London: British Film Institute. 213 s. [in English]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.








