Валентин Васянович: представник української «нової хвилі»
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332817Ключові слова:
кіномистецтво, український кінематограф, авторське кіно, українська «нова хвиля», режисер, жанр, Валентин ВасяновичАнотація
Мета статті – проаналізувати та визначити характерні риси авторського стилю Валентина Васяновича – режисера, який представляє нове покоління українських кінематографістів, які відійшли від пострадянської тематики і звернулися до більш виразної української перспективи, що ґрунтується на сучасних проблемах. Методологія дослідження. Використані методи дослідження: джерелознавчий (при опрацюванні та осмисленні використаних джерел); історичний (при вивченні історичних та соціокультурних умов формування авторського кіно незалежної України); функційний (при аналізі жанру фільмів); аналітичний (при виявленні специфічних рис режисури автора); формально-структурний (при вивченні стилістичних особливостей конкретних аналізованих фільмів); метод систематизації та узагальнення (для аргументації самобутності феномена режисури фільмів Васяновича, її місця в сучасних культуротворчих процесах); крос-культурний метод (для виявлення особливостей презентації фільмів режисера на міжнародній арені). Наукова новизна дослідження полягає в тому, що ґрунтовний аналіз феномену режисури Валентина Васяновича, яскравого представника української «нової хвилі», в контексті жанрово-тематичної проблематики сучасного ігрового кінематографа України, вперше постав предметом цілеспрямованого кінознавчого дослідження; у статті охарактеризовано творчість кінорежисера, фільми якого успішно презентовано на міжнародних кінофорумах. Висновки. Розглянуто історичні умови становлення українського авторського кіно. З’ясовано умови появи культурного феномену сучасності – кіно української «нової хвилі». Запропоновано визначення терміна та характерні ознаки української «нової хвилі». Проаналізовано основні характеристики режисури Валентина Васяновича (фільми «Атлантида» (2019), «Відблиск» (2021), досліджено особливості кіномови, тематику фільмів, специфіку художніх способів і прийомів автора. Розглянуто звернення автора до проблеми посттравматичного стресового розладу (ПТСР).
Посилання
Badyor, D. (2012). The Ukrainian audience lacks knowledge about itself.URL: https://lb.ua/culture/2012/12/07/181675_ukrainskomu_glyadachu_brakuie_znannya.html (date of request: 02.11.2024). [in Ukrainian]
Bryukhovetska, L. (2022). Film Versions of the RussoUkrainian War in Donbas. Kyiv, Kino-Teatr, Nr. 2. Р. 18-36. [in Ukrainian]
Zhuravlova, T. (2018). Authorial Cinema of Ukraine in the Early 21st Century. Interpretation of Melodrama in the Works of Kira Muratova and Eva Neymann. Ukrainian Art Studies: Materials, Research, Reviews. Issue 18. Р. 65-72. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000996400 (date of request 29.09.2024) [in Ukrainian]
Mamonova, H. (2021). Valentyn Vasyanovych: I Make Films About War Because It Is the Number One Topic for Ukraine. URL: https://suspilne.media/culture/161856-valentin-vasanovic-znimau-filmi-provijnu-bo-ce-tema-nomer-odin-dla-ukraini/ (date of request 29.09.2024) [in Ukrainian]
Mudaky. Arabesques (2022).URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Мудаки._Арабески (date of request 02.11.2024). [in Ukrainian]
Milsavskyi, V. (2007). Film Dictionary: Terms, Definitions, Jargon. Kharkiv. 328 p. [in Ukrainian]
Pohrebnyak, H. (2020). Authorial Cinema in the Cultural Space of the Second Half of the 20th – Early 21st Century. Kyiv: NAKKKiM. 446 p. [in Ukrainian]
Sumarokov, A. (2020). Contemporary Ukrainian Cinema as Political Discourse. URL: https://moviegram.com.ua/new-ukrainian-cinema-political/ (date of request 29.09.2024)
Telyukh, O. (2013). A new wave has emerged like never before.URL: https://archive.prostory.net.ua/ru/articles/595-2013-03-12-21-29-27 (date of request 02.11.2024). [in Ukrainian]
Sutherland, J.-A., & Feltey, K. (2013). Cinematic sociology: Social life in film. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications. [in English]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.








