Жінка-воїн в азійській та європейській культурі: сучасні екранні проєкції образу
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332819Ключові слова:
Warhammer, середньовічна література, героїчний епос, жінка-воїн, Японія, Скандинавія, гендерна модель, жінка-лицарАнотація
Статтю присвячено дослідженню образу жінки-воїна в азійському кінематографі й анімації та його прояву в різних видах літератури та мистецтва. Мета статті – дослідження ролі жінки-воїна в культурі та мистецтві, описання соціально-культурного значення образу жінки-героїні в кінематографі та літературі через погляд таких режисерів анімації та кіно, як Пол Френсіс та Хаяо Міядзакі, а також науковців Крістіана Андерсона та Аделя Вестбрука. Методологія дослідження. У розробці теми було застосовано компаративний метод, що є необхідним для вивчення мистецтвознавчого й культурологічного аспекту даного питання. Застосовано методи систематизації та узагальнення для аргументації своєрідності феномену використання образу жінки-воїна не тільки в східній міфології та культурі, а й у західних зразках культурної спадщини в середньовіччі та сьогоденні. На кінематографічному матеріалі проаналізовано специфіку азійського та європейського погляду на образ жінки-воїна, наголошено його актуальність щодо нових тісних зв’язків японської нонконформістської культури, підстави популярності образу не тільки в «країні сонця що сходить», а й за її межами. У статті охарактеризовані особливості образу, відмінність від західного погляду на образ, введено додаткове урізноманітнення та зіставлення різних характеристик моделей образу, оцінено передумови динамічного прогресу в кінематографічному та анімаційному мистецтві таких країн, як Японія та країни Європи крізь призму історичної ретроспективи. Окремою ланкою в статті зачіпається і скандинавська міфологія та наявність сучасних варіацій проблеми жінок-воїнів. Розглянуто різні версії виникнення образу жінок-воїна. Наукова новизна дослідження полягає в розгляді нових варіацій образу жінки-воїна в екранних мистецтвах з одночасною експлуатацією сучасного наукового забезпечення; поміж іншого – із введенням компаративного методу, що дає додаткові засоби для маневру в порівнянні шляхів становлення й розвитку образу жінок-воїнів в аудіовізуальній культурі Японії та передових країн Європи; деталізації розбіжності японської моделі образу з представленням жінок-лицарів в європейських анімаційних фільмах та анімації США, а також виявленні показників його варіацій і перспективи його подальшої еволюції. Висновки. У статі описані досліджувані джерела й обґрунтований їх вибір для даної теми. Виявлено подібності та відмінності образів, що трапляються в джерелах, здійснено спробу встановити причини виявлених подібностей і відмінностей та проаналізувати їх. Також у статті здійснюється спроба розглянути образ жінки-воїна з культурно-історичного, психологічного, гендерного та соціального боку. Розглядаються і порівнюються образи жінок-воїнів у двох середньовічних героїчних епопеях: «Повість про дім Тайра», «Пісня про Нібелунгів» та в сучасній інтерпретації жінки-воїна у анімаційному серіалі «Pariah Nexus», який вийшов у 2023 році. Автор аналізує не лише розвиток образу жінки-воїна як окремого образного феномену, а й проблеми гендерної рівності в культурі з погляду аудіовізуальних творів і літературного епосу. Також розглянуто історичні відмінності розвитку образу жінки-воїна в період середньовічної Японії та середньовічної Європи на основі аналізу джерел літературного епосу.
Посилання
Zubavina, I. (2022) Aktualizatsiia arkhetypu divy-voitelky v kinematohrafi Ukrainy pochatku ХХІ stolittia [Actualization of the warrior maiden archetype in Ukrainian cinema of the beginning of the 21st century] Zbirnyk naukovykh prats Suchasne mystetstvo, Nr. 18. S. 19-26.
Istorychni divy-voitelky, prekrasni ta smertonosni. [ Historical virgin warriors, beautiful and deadly ]. (2021) Ctattia.: veb-sait. Armiiainform. Ukraina. Retrieved from: https://armyinform.com.ua/2021/02/11/istorychni-divy-voyitelky-prekrasnita-smertonosni/ (data zvernennia: 03.12.2024) [in Ukrainian]
Kotova-Oliinyk, S.V.(2009) Vizualni reprezentatsii genderu v kulturi: teoretychni ta metodolohichni pidkhody do vyvchennia problem [Visual representations of gender in culture: theoretical and methodological approaches to the study of the problem]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu im. Ivana Franka, Nr. 47. S. 27-32. Retrieved from: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/3453 (data zvernennia: 20.07.2024) [in Ukrainian]
Lutsenko, O. (2019). Filosofiia ta kultura stati: hendernyi analiz.[ Philosophy and culture of sex: a gender analysis] Sumy: FOP Tsoma S. P. 350 s. [in Ukrainian]
Sobol, O. (2012) Suspilno-politychne stanovyshche zhinky v epokhu Yevropeiskoho Serednovichchia [Socio-political position of women in the era of the European Middle Ages]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia «Filosofski nauky». Vyp. 15. S. 112-119. [in Ukrainian]
Bernard, A. (1999). Guerre et Violence dans la Grece Antique. Histoires. Hachette Litteratures 452 s. [in Ukrainian]
Campbell, Brian (2015-07-06). «legion». Oxford Research Encyclopedia of Classics. Oxford University Press.
Chadvick, N. K. (1950). Porgerðr Hölgabrúðr and the trolla ping: a note on sources. The Early Cultures of North-West Europe (H. M. Chadwick Memorial Studies). Edited by Sir Cyril Fox and Bruce Dickins. Cambridge. P. 395-418. [in English].
Karlyn, Kathleen Rowe. (2003). Scream, Popular Culture, and Feminisms Third Wave: Im Not My Mother. Genders: Presenting Innovative Work in the Arts, Humanities, and Social Sciences, Nr. 38. P. 212-220. [in English]
Price, N.(2019). Viking warrior women? Reassessing Birka chamber grave Bj. Antiquity. Vol. 93, Nr. 367. P. 181-198. DOI: https://doi.org/10.15184/aqy.2018.258 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.








