Абсурд як спосіб взаємодії з реальністю у кінокомедіях

Автор(и)

  • Едуард Нечмоглод Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0009-0001-9309-8435

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332827

Ключові слова:

гумор, кінокомедія абсурду, абсурдний герой, комічний ефект, взаємодія з реальністю

Анотація

Мета статті – проаналізувати категорію абсурду в кінокомедіях та окреслити її функціональні елементи, що спрямовані на осмислення реальності. У фокусі дослідження – фільми, у яких гумор і абсурд не лише виконують розважальну, видовищну функцію, а й виступають інструментами критики соціальних, політичних та екзистенційних явищ. Методологія дослдження ґрунтується на поєднанні естетичного, філософського та структурно-драматургічного аналізу. Розглянуто приклади західного та українського кіно, в яких використано прийоми театру абсурду, гротеску, інверсії, а також мовної і ситуаційної нелогічності. У статті проаналізовано, як через абсурдні конфлікти, парадоксальні персонажі та порушення звичних наративних моделей кінокомедії розкривають глибші сенси буття – хаотичність, ірраціональність, відчуження, а також пошук нового типу взаємодії з реальністю. Наукова новизна полягає у спробі узагальнити і систематизувати різні моделі абсурду в кінокомедіях ХХ–ХХІ століття та вказати на потенціал абсурдного гумору як повноцінного естетичного методу, що здатен не лише викликати сміх, а й провокувати глибокі філософські рефлексії. Висновки демонструють, що абсурд у кінокомедії не є хаотичним чи випадковим – це свідомо організована драматургічна структура, яка дає змогу переосмислити уявлення про нормальність, логіку та сенс у сучасному світі.

Посилання

Anderson, W. (2012). Moonrise Kingdom. USA: 20th Century Fox. [DVD].

Anderson, W. (2014). The Grand Budapest Hotel. USA: Fox Searchlight Pictures. [DVD].

Artrip, R. E. (2010). The Absurd and Film: From the Existential Moment to Metaphysical Revolt (Master’s thesis, Virginia Tech). Retrieved from http://hdl.handle.net/10919/72989

Beugnet, M. (2007). Cinema and Sensation: French Film and the Art of Transgression. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Buder, E. (2021). Taika Waititi on the Art of the Absurdist Vampire Mockumentary. IndieWire. URL: https://www.indiewire.com/features/general/taika-waititi-on-the-art-of-the-absurdist-vampire-mockumentary-2-65158/

Bruhovetska, O. (2021). Post-Soviet Absurd in Visual Narratives: From Documentary to Fake-Reality. KINO-KOLO, Nr 21. S. 17-23. [in Ukrainian]

Camus, A. (2022). The Myth of Sisyphus. The Rebel. Trans. from French. Kharkiv: Folio. [in Ukrainian]

Coen, J., & Coen, I. (1991). Barton Fink. USA: 20th Century Fox. [DVD].

Coen, J., & Coen, I. (2006). The Coen Brothers: Interviews. University Press of Mississippi. URL: https://books.google.com.ua/books?id=q5h91ZZemK0C&pg=PA55

Desplechin, A. (2013). Wes Anderson. Interview Magazine. URL: https://www.interviewmagazine.com/film/wes-anderson

Gelmis, J. (1969). Kubrick Discusses the Space Odyssey. URL: http://www.visual-memory.co.uk/amk/doc/0069.html

Ivchenko, B. (1972). Propala hramota [The Lost Letter]. Ukraine: Kyivska kinostudiia im. O. Dovzhenka. [DVD].

Kubrick, S. (1964). Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb. USA: Columbia Pictures. [DVD].

Ruffell, I. (2011). Politics and Anti-realism in Athenian Old Comedy: The Art of the Impossible. Oxford: Oxford University Press.

Simor, E. (2022). Absurd black humour as social criticism in contemporary European cinema. Academia.edu. Retrieved from https://www.academia.edu/67222073/Absurd_black_humour_as_social_criticism_in_contemporary_European_cinema

Sconce, J. (2019). The Technical Delusion: Electronics, Power, Insanity. Durham: Duke University Press.

Waititi, T., & Clement, J. (2014). What We Do in the Shadows. New Zealand: Madman Entertainment. [DVD].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-17

Номер

Розділ

АУДІОВІЗУАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО