Абсурд як спосіб взаємодії з реальністю у кінокомедіях
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332827Ключові слова:
гумор, кінокомедія абсурду, абсурдний герой, комічний ефект, взаємодія з реальністюАнотація
Мета статті – проаналізувати категорію абсурду в кінокомедіях та окреслити її функціональні елементи, що спрямовані на осмислення реальності. У фокусі дослідження – фільми, у яких гумор і абсурд не лише виконують розважальну, видовищну функцію, а й виступають інструментами критики соціальних, політичних та екзистенційних явищ. Методологія дослдження ґрунтується на поєднанні естетичного, філософського та структурно-драматургічного аналізу. Розглянуто приклади західного та українського кіно, в яких використано прийоми театру абсурду, гротеску, інверсії, а також мовної і ситуаційної нелогічності. У статті проаналізовано, як через абсурдні конфлікти, парадоксальні персонажі та порушення звичних наративних моделей кінокомедії розкривають глибші сенси буття – хаотичність, ірраціональність, відчуження, а також пошук нового типу взаємодії з реальністю. Наукова новизна полягає у спробі узагальнити і систематизувати різні моделі абсурду в кінокомедіях ХХ–ХХІ століття та вказати на потенціал абсурдного гумору як повноцінного естетичного методу, що здатен не лише викликати сміх, а й провокувати глибокі філософські рефлексії. Висновки демонструють, що абсурд у кінокомедії не є хаотичним чи випадковим – це свідомо організована драматургічна структура, яка дає змогу переосмислити уявлення про нормальність, логіку та сенс у сучасному світі.
Посилання
Anderson, W. (2012). Moonrise Kingdom. USA: 20th Century Fox. [DVD].
Anderson, W. (2014). The Grand Budapest Hotel. USA: Fox Searchlight Pictures. [DVD].
Artrip, R. E. (2010). The Absurd and Film: From the Existential Moment to Metaphysical Revolt (Master’s thesis, Virginia Tech). Retrieved from http://hdl.handle.net/10919/72989
Beugnet, M. (2007). Cinema and Sensation: French Film and the Art of Transgression. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Buder, E. (2021). Taika Waititi on the Art of the Absurdist Vampire Mockumentary. IndieWire. URL: https://www.indiewire.com/features/general/taika-waititi-on-the-art-of-the-absurdist-vampire-mockumentary-2-65158/
Bruhovetska, O. (2021). Post-Soviet Absurd in Visual Narratives: From Documentary to Fake-Reality. KINO-KOLO, Nr 21. S. 17-23. [in Ukrainian]
Camus, A. (2022). The Myth of Sisyphus. The Rebel. Trans. from French. Kharkiv: Folio. [in Ukrainian]
Coen, J., & Coen, I. (1991). Barton Fink. USA: 20th Century Fox. [DVD].
Coen, J., & Coen, I. (2006). The Coen Brothers: Interviews. University Press of Mississippi. URL: https://books.google.com.ua/books?id=q5h91ZZemK0C&pg=PA55
Desplechin, A. (2013). Wes Anderson. Interview Magazine. URL: https://www.interviewmagazine.com/film/wes-anderson
Gelmis, J. (1969). Kubrick Discusses the Space Odyssey. URL: http://www.visual-memory.co.uk/amk/doc/0069.html
Ivchenko, B. (1972). Propala hramota [The Lost Letter]. Ukraine: Kyivska kinostudiia im. O. Dovzhenka. [DVD].
Kubrick, S. (1964). Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb. USA: Columbia Pictures. [DVD].
Ruffell, I. (2011). Politics and Anti-realism in Athenian Old Comedy: The Art of the Impossible. Oxford: Oxford University Press.
Simor, E. (2022). Absurd black humour as social criticism in contemporary European cinema. Academia.edu. Retrieved from https://www.academia.edu/67222073/Absurd_black_humour_as_social_criticism_in_contemporary_European_cinema
Sconce, J. (2019). The Technical Delusion: Electronics, Power, Insanity. Durham: Duke University Press.
Waititi, T., & Clement, J. (2014). What We Do in the Shadows. New Zealand: Madman Entertainment. [DVD].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.








