Археологія образу в found footage кінематографі
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332828Ключові слова:
found footage, архівне зображення, пам’ять, монтаж, постпам’ять, деколонізація, кіноархеологіяАнотація
Мета статті – аналіз моральних аспектів роботи з архівним візуальним матеріалом у found footage кінематографі, зокрема як форми археології образу, що поєднує документальне й ігрове, та окреслити його значення у формуванні політики пам’яті та критики репрезентації. Розкрити поняття «found footage» як кінематографічної практики, що ґрунтується на використанні попередньо створених (іноді випадково «знайдених», анонімних або аматорських) візуальних матеріалів, яким надається нове значення шляхом монтажного переосмислення. Методологія дослідження базується на використанні міждисциплінарного підходу, що поєднує елементи герменевтики, культурології та кіноаналізу. Джерелами слугують як академічні публікації, так і кінематографічні твори, що розглядаються як феномени візуальної культури. Наукова новизна полягає в тому, що в статті запропоновано трактувати found footage кінематограф як археологічну практику, що трансформує зображення у критичний інструмент роботи з пам’яттю. Зроблено акцент на переосмисленні ролі монтажу як етичного жесту і політичного акту, а також на деколоніальному потенціалі цієї форми кіно в українському контексті. Висновки вказують на те, що found footage кінематограф функціонує як археологічна практика, де кожен кадр є артефактом, що потребує деконструкції та інтерпретації. Він трансформує зображення з носія інформації на суб’єкт політичного, естетичного й історичного досвіду. У цій формі кіно глядач стає не лише спостерігачем, а й учасником складного процесу реконструкції пам’яті, де старе зображення відкриває нові сенси.
Посилання
MacDonald, S. (2015). Avant-Doc: Intersections of AvantGarde Cinema. Oxford: Oxford University Press. Retrieved from: https://www.academia.edu/84795869/Avant_Doc_Intersections_of_Avant_Garde_Cinema [in English]
McMurdo, S. (2019). Cameras in context(s): The cultural politics of found footage horror as a transnational subgenre. UK: School of Creative Arts. Retrieved from: https://researchprofiles.herts.ac.uk/en/publications/cameras-in-contexts-the-cultural-politics-of-foundfootage-horror [in English]
Elsaesser, T. (2016). Film History as Media Archaeology: Tracking Digital Cinema. Amsterdam: Amsterdam University Press. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/j.ctt1zxskjv [in English]
Marchenko, S. (2023). Non-fiction cinema of independent Ukraine. Images, 34(43). S. 1-19. Retrieved from: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/i/article/view/39828/33620 [in English]
Mulvey, L. (1975). Visual pleasure and narrative cinema. Screen, 16(3). Retrieved from: https://www.amherst.edu/system/files/media/1021/Laura%20Mulvey%2C%20Visual%20Pleasure.pdf [in English]
Ostrovsky, V. (2017). Archival intimacy and feminist montage. Frames Cinema Journal, Nr.11. S. 11-15. [in English]
Radynski, O. (2025). Documents the secret life of Russian soldiers. Retrieved from: https://a-rabbitsfoot.com/editorial/film/oleksiy-radynski-documents-the-secretlife-of-russian-soldiers/ [in English]
Radynski, O. (2025). Interview on Special Operation at Berlin Film Festival 2025: Unveiling Chernobyl. Retrieved from: https://youtu.be/csfpEgtbagY?si=tV6u5caVlicBP3Gc [in English]
Russell, C. (1999). Experimental Ethnography The Work of Film in the Age of Video, Durham: Duke University Press. S. 12. URL: https://www.degruyterbrill.com/document/doi/10.1515/9780822396680/html [in English]
Shohat, E. (2018). Countervisuality and colonial archives in Gianikian and Ricci Lucchi’s work. Third Text, Nr. 32(2–3). S. 212-219. [in English]
Tscherkassky, P. (2016). The film strip as a battlefield: On materialist cinema. Found Footage Magazine, Nr. 3. S. 36-41. [in English]
Viola, E. (2020). Acoustic counterpoint: Sound and disruption in Heller’s archival cinema. Sound Studies, Nr. 6(1). S. 132-136. [in English]
What is found footage in film? Complete guide [with examples]. Retrieved from: https://filmlifestyle.com/found-footage-film/ [in English]
Wees, W. C. (1993). Recycled Images: The Art and Politics of Found Footage Films. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/360037945_Recycled_Images_the_Art_and_Politics_of_Found_Footage_Films [in English]
Working with Emptiness: Oleksiy Radynski discusses his CCTV Chornobyl doc «Special Operation». (2025). Retrieved from: https://www.documentary.org/online-feature/working-emptiness-oleksiy-radynskidiscusses-his-cctv-chornobyl-doc-special [in English]
Nemchynov, I. (2016). Postkolonialna krytyka v Ukraini yak «opratsyuvannya» travmy [Postcolonial criticism in Ukraine as «processing» of trauma]. Problemy suchasnoyi psykholohiyi, filosofiyi, mystetvoznavstva, S. 23–24. Retrieved from: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/14304/konf_fmad.pdf?sequence=1 [in Ukrainian]
Radynskyi, O., & Knorozok, L. (2024). Sered zakynutoho arkhivu Kyivnaukfilmu vdalosya znajty sim nevydomykh ranshe perlyn kino [Among the abandoned Kyivnaukfilm archive, seven previously unknown film pearls were found]. Retrieved from: https://lb.ua/culture/2024/12/18/650745_oleksiy_radinskiy_lyuba_knorozok.html [in Ukrainian]
Opozytsiia bez oponenta: montazh depersonalizovanykh protystoiannia Oleksiia Radynskoho [Opposition without an opponent: editing depersonalized confrontations by Oleksiy Radynski]. (2025). Retrieved from: https://supportyourart.com/columns/radinskymontazh/ [in Ukrainian]
Pushonkova, O., & P’ianzin, S. (2025). Kul’tura pam’iati u mystets’kykh refleksiiakh viiny (na prykladi proiektu «Viina v Ukraini: vizual’ni vymiry pam’iati») [Memory culture in artistic reflections on war (based on the project «War in Ukraine: Visual Dimensions of Memory»)]. Almanac of Culture and Arts Studies. Retrieved from: https://almanac.npu.kiev.ua/index.php/almanac/article/view/261 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.








