Віртуальна та доповнена реальність у документальному кіно: нові можливості для відтворення історичних подій

Автор(и)

  • Антон Ярмонік Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0000-0001-7527-8179

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332829

Ключові слова:

Ефект присутності, реконструкція подій, тривимірне моделювання, віртуальна реальність (VR), доповнена реальність (AR)

Анотація

Мета статті – вивчення особливостей використання технологій віртуальної (VR) та доповненої реальності (AR) у документальному кіно для реконструкції історичних подій. Методологія дослідження включала аналіз наукової літератури з питань VR та AR у кінематографі, кейс-стаді успішних документальних проєктів, що використовують VR, а також компаративний аналіз традиційних і сучасних підходів до реконструкції історичних подій. Наукова новизна дослідження полягає у засвідченні того, що цифрова документалістика створює нові можливості для реконструкції історичних подій, забезпечуючи ефект присутності, що підсилює емоційне та когнітивне сприйняття глядачів. Встановлено, що використання тривимірного моделювання, фотограмметрії та інтерактивних елементів значно підвищує рівень залученості аудиторії, сприяючи кращому запам’ятовуванню інформації та глибшому розумінню контексту подій. Висновки. Дослідження підтвердило потенціал VR та AR у документальному кіно як інструменту історичної реконструкції, водночас акцентувавши необхідність розробки етичних стандартів і вдосконалення технологій для досягнення максимальної достовірності та відповідального використання цих технологій у документалістиці.

Посилання

Baluk, N., Basiy, N., Buk, L., & Vovchanska, O. (2021). VR/AR-tekhnolohii – novyy kontent novykh media [VR/AR-technology – new content of the new media]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriya Zhurnalistyka. Vyp. 49. P. 196-206. DOI: https://doi.org/10.30970/VJO.2021.49.11074

Banfi, F. (2021). The evolution of interactivity, immersion and interoperability in HBIM: Digital model uses, VR and AR for built cultural heritage. ISPRS International Journal of geo-information, Nr. 10(10. P. 685. https://doi.org/10.3390/ijgi10100685

Bezruchko, O., & Sukhin, M. 2023. Animated documentaries in modern cinematic art: specifics of production. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriya: Audiovisualne mystetstvo i vyrobnytstvo. Vyp. 6(2). S. 241-251. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289310

Biedarieva, S. (2022). The documentary turn in new Ukrainian art. URL: https://blokmagazine.com/thedocumentary-turn-in-new-ukrainian-art-excerpts/

Bilan, V., Hromadskyi, R., Zavadska, H., Suslenska, O., & Yalokha, T. (2024). Revolutionizing art education: technologies and virtual platforms for the digital age. Revista Eduweb, Nr. 18(2). S. 117-128. DOI: https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2024.18.02.8

Ceuterick, M. (2021). Post-cinematic spectatorship in virtual reality: Negotiating 3DoF and 6DoF in QUEERSKINS: ARK. https://mediarep.org/server/api/core/bitstreams/d9034566-e429-4513-b5fd-2b59154a2de4/content

Chepelyk, O. (2021). Imersyvni seredovyshcha, VR, AR v ukrainskomu suchsnomu mystetstvi ostannikh rokiv. Zbirnyk naukovykh prats Suchasne Mystetstvo. Vyp. 17. P. 23-40. DOI: https://doi.org/10.31500/2309-8813.17.2021.248423

Demeshchenko, V. (2023). Osoblyvosti formuvannya zhanru v kinomystetstvi XXI stolittya. Mizhdystsyplinarnyy ohlyad kultury ta humanitarnykh nauk, Nr. 2(2). P. 11-19. DOI: https://doi.org/10.59214/2786-7110-2023-2-2-11-19

Ehrlich, N. (2022). Virtual Veracity: Animated Documentaries and Mixed Realities. In 2022 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces Abstracts and Workshops (VRW) https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/9757696

Fanani, A. Z., Hastuti, K., Syarif, A. M., Harsanto, P. W. (2021). Challenges in developing virtual reality, augmented reality and mixed-reality applications: Case Studies on a 3D-based tangible cultural heritage conservation. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, Nr. 12(11). https://thesai.org/Publications/ViewPaper?Volume=12&Issue=11&Code=IJACSA&SerialNo=26

Kharchenko, P., Chibalashvili, A., Savchuk, I., Sydorenko, V., Khasanova, І. (2023). Technologies as a mediator between creator and audience in postmodern art practices. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, Nr. 14(1). P. 500-514. https://doi.org/10.18662/brain/14.1/432

Maghnouj, Y., & Chorna, M. (2023). Memorable and digital: Exploring young audiences needs for cultural experiences. Lund: Lund University. 96 p. URL: https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/9123421

Pecheranskyi, I. (2023). Heneruvannya atraktsiynoi visualnosti u formati 360˚-VR video yak tekhnolohichnyy trend suchasnoho kinovyrobnytstva. Kultura i mystetstvo u suchasnomy sviyi, Nr. 24. S. 271-284. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1915.24.2023.287709

The Enemy – VR, mixed and AR Experience (Trailer). (2020). https://www.youtube.com/watch?v=MJ5pG-MrHi4

The most powerful real-time 3D-creation tool ‒ Unreal Engine. (2025). https://www.unrealengine.com/en-US

The Voice in the Hollow ‒ Horror , Unreal Engine, Animation. (2023). https://www.youtube.com/watch?v=_FOw3DpcB18

Vaniuha, L., Markovych, M., Hryhoruk, N., Matviishyn, S., & Toporivska, Y. (2023). The history of the creation, formation and development of the Museum of Theater, Music and Cinema Arts of Ukraine. History of Science and Technology, Nr. 13(1). P. 78-100. DOI: https://doi.org/10.32703/2415-7422-2023-13-1-78-100

Zhang, J., Yahaya, W., Sanmugam, M. (2024). The Impact of Immersive Technologies on Cultural Heritage: A Bibliometric Study of VR, AR, and MR Applications. Sustainability. https://doi.org/10.3390/su16156446

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-17

Номер

Розділ

АУДІОВІЗУАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО