Віртуальна та доповнена реальність у документальному кіно: нові можливості для відтворення історичних подій
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332829Ключові слова:
Ефект присутності, реконструкція подій, тривимірне моделювання, віртуальна реальність (VR), доповнена реальність (AR)Анотація
Мета статті – вивчення особливостей використання технологій віртуальної (VR) та доповненої реальності (AR) у документальному кіно для реконструкції історичних подій. Методологія дослідження включала аналіз наукової літератури з питань VR та AR у кінематографі, кейс-стаді успішних документальних проєктів, що використовують VR, а також компаративний аналіз традиційних і сучасних підходів до реконструкції історичних подій. Наукова новизна дослідження полягає у засвідченні того, що цифрова документалістика створює нові можливості для реконструкції історичних подій, забезпечуючи ефект присутності, що підсилює емоційне та когнітивне сприйняття глядачів. Встановлено, що використання тривимірного моделювання, фотограмметрії та інтерактивних елементів значно підвищує рівень залученості аудиторії, сприяючи кращому запам’ятовуванню інформації та глибшому розумінню контексту подій. Висновки. Дослідження підтвердило потенціал VR та AR у документальному кіно як інструменту історичної реконструкції, водночас акцентувавши необхідність розробки етичних стандартів і вдосконалення технологій для досягнення максимальної достовірності та відповідального використання цих технологій у документалістиці.
Посилання
Baluk, N., Basiy, N., Buk, L., & Vovchanska, O. (2021). VR/AR-tekhnolohii – novyy kontent novykh media [VR/AR-technology – new content of the new media]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriya Zhurnalistyka. Vyp. 49. P. 196-206. DOI: https://doi.org/10.30970/VJO.2021.49.11074
Banfi, F. (2021). The evolution of interactivity, immersion and interoperability in HBIM: Digital model uses, VR and AR for built cultural heritage. ISPRS International Journal of geo-information, Nr. 10(10. P. 685. https://doi.org/10.3390/ijgi10100685
Bezruchko, O., & Sukhin, M. 2023. Animated documentaries in modern cinematic art: specifics of production. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriya: Audiovisualne mystetstvo i vyrobnytstvo. Vyp. 6(2). S. 241-251. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289310
Biedarieva, S. (2022). The documentary turn in new Ukrainian art. URL: https://blokmagazine.com/thedocumentary-turn-in-new-ukrainian-art-excerpts/
Bilan, V., Hromadskyi, R., Zavadska, H., Suslenska, O., & Yalokha, T. (2024). Revolutionizing art education: technologies and virtual platforms for the digital age. Revista Eduweb, Nr. 18(2). S. 117-128. DOI: https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2024.18.02.8
Ceuterick, M. (2021). Post-cinematic spectatorship in virtual reality: Negotiating 3DoF and 6DoF in QUEERSKINS: ARK. https://mediarep.org/server/api/core/bitstreams/d9034566-e429-4513-b5fd-2b59154a2de4/content
Chepelyk, O. (2021). Imersyvni seredovyshcha, VR, AR v ukrainskomu suchsnomu mystetstvi ostannikh rokiv. Zbirnyk naukovykh prats Suchasne Mystetstvo. Vyp. 17. P. 23-40. DOI: https://doi.org/10.31500/2309-8813.17.2021.248423
Demeshchenko, V. (2023). Osoblyvosti formuvannya zhanru v kinomystetstvi XXI stolittya. Mizhdystsyplinarnyy ohlyad kultury ta humanitarnykh nauk, Nr. 2(2). P. 11-19. DOI: https://doi.org/10.59214/2786-7110-2023-2-2-11-19
Ehrlich, N. (2022). Virtual Veracity: Animated Documentaries and Mixed Realities. In 2022 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces Abstracts and Workshops (VRW) https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/9757696
Fanani, A. Z., Hastuti, K., Syarif, A. M., Harsanto, P. W. (2021). Challenges in developing virtual reality, augmented reality and mixed-reality applications: Case Studies on a 3D-based tangible cultural heritage conservation. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, Nr. 12(11). https://thesai.org/Publications/ViewPaper?Volume=12&Issue=11&Code=IJACSA&SerialNo=26
Kharchenko, P., Chibalashvili, A., Savchuk, I., Sydorenko, V., Khasanova, І. (2023). Technologies as a mediator between creator and audience in postmodern art practices. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, Nr. 14(1). P. 500-514. https://doi.org/10.18662/brain/14.1/432
Maghnouj, Y., & Chorna, M. (2023). Memorable and digital: Exploring young audiences needs for cultural experiences. Lund: Lund University. 96 p. URL: https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/9123421
Pecheranskyi, I. (2023). Heneruvannya atraktsiynoi visualnosti u formati 360˚-VR video yak tekhnolohichnyy trend suchasnoho kinovyrobnytstva. Kultura i mystetstvo u suchasnomy sviyi, Nr. 24. S. 271-284. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1915.24.2023.287709
The Enemy – VR, mixed and AR Experience (Trailer). (2020). https://www.youtube.com/watch?v=MJ5pG-MrHi4
The most powerful real-time 3D-creation tool ‒ Unreal Engine. (2025). https://www.unrealengine.com/en-US
The Voice in the Hollow ‒ Horror , Unreal Engine, Animation. (2023). https://www.youtube.com/watch?v=_FOw3DpcB18
Vaniuha, L., Markovych, M., Hryhoruk, N., Matviishyn, S., & Toporivska, Y. (2023). The history of the creation, formation and development of the Museum of Theater, Music and Cinema Arts of Ukraine. History of Science and Technology, Nr. 13(1). P. 78-100. DOI: https://doi.org/10.32703/2415-7422-2023-13-1-78-100
Zhang, J., Yahaya, W., Sanmugam, M. (2024). The Impact of Immersive Technologies on Cultural Heritage: A Bibliometric Study of VR, AR, and MR Applications. Sustainability. https://doi.org/10.3390/su16156446
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.








