Перформатистська фотографія як художня практика метамодерністського мистецтва
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332832Ключові слова:
Фотографія, перформатизм, інноваційні прийоми, засоби естетико-художньої виразностіАнотація
Дослідницьке поле даної статті сформовано навколо проблеми перформатистської фотографії, яка є однією з художніх практик метамодерністського мистецтва. Специфіка заявленої проблеми полягає у всебічному розкритті ролі і значення «фотографії» в структурі естетик художньої виразності. Окрім цього, «фотографія» як предмет теоретичного аналізу органічно пов’язана з цілою низкою дотичних естетико-мистецтвознавчих проблем, а саме: видова специфіка мистецтва, художній образ, тематична багатошаровість мистецтва, професійна підготовка та творча зорієнтованість митця (фотографа).
Особливого забарвлення заявлені у статті проблеми з огляду на те, що «фотографія» має доволі потужну історію у контексті розвитку європейського мистецтва ХІХ століття. Розпочавши рух від 1839 року, вона пройшла складний і технічний, і творчий шлях свого розвитку та врешті-решт виявилася включеною у логіку становлення й розвитку кінематографа. В умовах ХХІ століття інноваційні процеси «фотографії» тісно пов’язані з метамодернізмом – новою формою культури, наріжним засобом у розвитку якої виступає експериментування. У статті наголошується, що перформатистська фотографія є показовим прикладом художньої метамодерністської практики, і черговим експериментом мистецтва нового типу культури.
Водночас констатовано, що упродовж перших десятиліть ХХІ століття метамодернізм ще не сформувався як цілісне явище, маючи всередині руху досить помітні суперечності. Що ж до перформатистської фотографії, наразі йдеться про естетико-мистецтвознавчу проблему, яка існує в гуманітарному знанні доволі тривалий час, актуалізуючи питання: чи можна вважати «фотографію» новим видом мистецтва?
Мета статті – спираючись на узагальнене представлення наявних в українській гуманістиці напрацювань щодо метамодерністської моделі культуротворення, опрацювати феномен «перформатистської фотографії» та низку понять, що на тлі нової тенденції у розвитку «фотографії», уводяться в теоретичний ужиток.
Задля реалізації поставленої мети у процесі дослідження були використані наступні методи: принцип історизму, потенціал якого дає змогу показати неоднозначні історико-культурні трансформації «фотографії» як прикладу художньої діяльності у самостійний вид мистецтва; міждисциплінарний підхід – своєрідний «теоретико-методологічний камертон» у царині гуманітарного знання ХХІ століття; порівняльний метод, який дасть можливість підсилити наочність трансформації першого типу «фотографій» у модель «перформатизму». Окрім означеного, використано метод концептуального плюралізму, що відкриває можливості для змістовного наповнення даної наукової розвідки. Неабияку увагу приділено принципу персоналізації, який надав змогу розкрити специфіку інноваційних пошуків конкретних «фотографів-перформатистів», проілюструвавши спрямованість їхніх творчих орієнтирів.
Ключовими положеннями наукової новизни даної статті виступають наступні:
а) розкрито, спираючись на застосовану в європейській гуманістиці інтерпретацію поняття «перформатизм», значення формально-логічної структури «перформатистська фотографія»;
б) введено у дослідницьке поле українського гуманітарного знання дослідження Рауля Ешельмана – культуролога, професора Мюнхенського університету Людвіга Максиміліана (LMU) – прибічника «перформатистської фотографії», що, згідно з його позицією, відповідає вимогам естетико-мистецтвознавчих засад метамодернізму як інноваційний приклад художніх практик;
в) артикульовано низку нових понять, що до сьогодні функціонували лише на теренах метамодернізму, хоча їх зміст має значно ширше мистецтвознавче навантаження;
г) акцентовано на значенні «персоналізації» як засобу культурологічного аналізу, що надає можливість реконструювати життєво-творчий шлях фотографів-перформатистів, наголошуючи на мотивації їхньої творчості, яка сприяє самовиявленню творчо-пошукових задумів та послідовній індивідуалізації творчого процесу.
Висновки. Підсумовуючи представлений матеріал, можна стверджувати наступне:
1. Аргументовано, що метамодернізм в умовах перших десятиліть ХХІ століття розвивається як багаторівнева структура, що не претендує на цілісність, оскільки формується з численних авторських моделей, які зазвичай мають інноваційний характер, конфліктуючи з традиційними естетико-мистецтвознавчими тенденціями.
2. Показано, що як інноваційні слід оцінювати і наукові розвідки Р. Ешельмана, який відстоює правомочність існування «перформатистської фотографії» – нового виду мистецтва.
3. Акцентовано приклади творчості «фотографів-перформатистів», з опертям на пошукові експерименти яких і «вибудовується» концепція Р. Ешельмана.
Посилання
Diachuk, V. (2020). Vykonavchyi prodiuser: symbioz komertsiinoho, kreatyvnoho i sotsialno vidpovidalnoho menedzhmentu [Executive producer: a symbiosis of commercial, creative and socially relevant management]. Dyv.: V. Diachuk. Diialnist prodiusera v kulturno-mystetskomu prostori ХХ stolittia: tvorchi dialohy. Zb. nauk. prats i publikatsii ; uporiad., redaktsiu. vidpovid za vypusk S. Sadovenko. Kyiv: NAKKKiM. S. 69-72.
Kokhan, T. H. (2021). Personalizovana istoriia yevropeiskoho kinomystetstva: potentsial kulturolohichnoho analizu: monohrafiia [Personalized history of European cinema: the potential of cultural analysis: monograph]. Kyiv: In-tut kulturolohii NAM Ukrainy. 320 s. Liumier: braty Lui Zhan ta Ohiust [Liumier: Brother Lui
Zhan and Ohiust]. (2005). Filmportal de. Performatyzm [Performatism]. [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu: https://uk.wikipedia.org>wiki>Performatyzm.
Tormakhova, A. (2014). Performatyzm Raulia Eshelmana: kontseptualizatsiia sotsiokulturnykh praktyk [Raoul Eshelman’s Performatism: conceptualization of sociocultural practices]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, Nr. 4. . S. 32-44. Kyiv: VPTs «Kyivskyi universytet».
Fotohrafiia [Photography]. (2006). Dyv.: Universalnyi slovnyk-entsyklopediia: red. M. V. Popovych. 4-te vyd. Kyiv: Teka. 1432 s.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.








