Метатекстуальні прояви в культурно-мистецькому середовищі сьогодення
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.36.2025.332833Ключові слова:
метатекст, метамова, культура, мистецтво, соціокультурне середовище, post-постмодернізм, метамодернізмАнотація
Стаття презентує міркування щодо специфіки метамови й метатексту в сучасній культурі. Авторка простежує особливості тлумачення й функціонування метатексту в літературознавстві, прозі та поезії, фольклорних формах. Представлено й проаналізовано метатекстуальні прояви в живописі, музиці, театрі й кіно. Авторка доходить висновку, що метатекст є найяскравішою моделлю саморепрезентації. Мета статті – виявити й обґрунтувати метамовні прояви й метатекстуальні зразки в культурних та мистецьких феноменах і явищах сучасності. Базову методологію дослідження склали мистецтвознавчий і культурознавчий аналіз, системний і компаративний методи, а також соціокультурний, міждисциплінарний, синергетичний підходи. Новизна викладеного матеріалу полягає у виявленні й обґрунтуванні метатекстуальних проявів у різних сферах культури і мистецтва за доби post-постмодернізму й метамодернізму. Метатекст обґрунтований як модельна форма саморепрезентації. Висновок. Метатекст у культурно-мистецькому середовищі це форма саморефлексії твору-явища-феномену. Метатекст виконує такі функції: поглиблення смислів, уточнення і пояснення, авторський коментар, рефлексія та інтерпретація, критика, інтертекстуальність і підтримка культурної пам’яті, комунікація та розширення соціокультурного діалогу. Метатекстуальність є потужним інструментом у культурі: збагачує її ідеями, налагоджує і зберігає зв’язок із минулим, стимулює формування художньої думки, поглиблює діалог між митцем і реципієнтом.
Посилання
Berdnyk, O. S. (2017). «Istoriia Rusiv» yak metatekst [«History of the Rus» as a metatext]: avtoref. … k. filol. n.: spets. 10.01.01. Kyiv. 15 s. [in Ukrainian].
Bieliekhova, L. I. (2019). Slovesnyi poetychnyi obrazmetabola v amerykanskii poezii movy. [Verbal poetic image-metabola in American language poetry]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia «Linhvistyka». Vyp. 37. S. 78-83. [in Ukrainian]. DOI https://doi.org/10.32999/ksu2413-3337/2019-37-14
Vatazhko, E. (2021). Poniattia «metatekstualnist» i «metaopovid» u literaturoznavchomu dyskursi [The concepts of «metatextuality» and «metanarrative» in literary discourse]. Slovo i Chas. Nr. 2 (716). S. 100-109. [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.33608/0236-1477.2021.02.100-109
Visych, O. A. (2017). Geneza suchasnoi kontseptsii metadramy [The Genesis of the Modern Concept of Metadrama]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia «Filolohichna». Vyp. 65. S. 11-14. [in Ukrainian].
Klekovkin, O. (2012). THEATRICA [THEATRICA]: Leksykon. Kyiv: Feniks. 800 s. [in Ukrainian].
Kozakova, V. S. (2008). Metatekst literatury yak sotsialnofilosofskyi sposib osiahnennia buttia [Metatext of literature as a socio-philosophical way of understanding existence]: avtoref. dys. k. filos. n.: spets. 09.00.03. Donetsk. 18 s. [in Ukrainian].
Lebid, Ye. M. (2010). Metatekst poezii T. Shevchenka i ukrainska literatura: davnia ta nova doba [Metatext of T. Shevchenko’s poetry and Ukrainian literature: ancient and modern times]: avtoref. … k. filol. n.: spets. 10.01.01. Kyiv. 16 s. [in Ukrainian].
Leheida, A. V. (2018). Metatekstualnist u kinodyskursi [Metatextuality in film discourse]. Movni i kontseptualni kartyny svitu. Vyp. 2 (62). S. 152-164. [in Ukrainian].
Lotman, Yu. (2012). Miastoto na kynoyzkustvoto v mekhanyzma na kulturata [The place of cinema in the mechanism of culture]. URL: https://cssc-bg.com/e-library/library-humanitas/semiotics/lotman-cinema (data zvernennia: 24.01.2025). [in Bulgarian].
Olshevskyi, V. (2021). Pro intuityvne v tvorchosti Valentyna Sylvestrova [About the intuitive in the Valentin Silvestrov’s creativity]. URL: https://www.newlib.org.ua/volodymyr-olshevskyj-pro-intuityvnev-tvorchosti-valentyna-sylvestrova/ (data zvernennia: 23.01.2025). [in Ukrainian].
Puchkov, A. (2022). Arkhitektonika antychnoi kultury: Markuvannia arkhitekturoznavchoho antykoznavstva [Architectonics of Ancient Culture: Marking of Architectural Antiquity]. Kyiv: DUKh I LITERA. 448 s.: 42 il. [in Ukrainian].
Sousanis, N. Unflattening. URL: https://spinweaveandcut. com/unflattening/ (data zvernennia: 22.01.2025). [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.








