ПОРТРЕТ МИТЦЯ: ПРЕДМЕТ ДОСЛІДЖЕННЯ У ЖАНРОВОМУ ПОГРАНИЧЧІ
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.25.2019.187971Ключові слова:
Театрознавство і театральна журналістика, предмет поле театрознавства, пограничний жанр, творчий портрет актора, фіксація вистави і ролі, стиль і прийоми виконання, історіографія Петра РулінаАнотація
Літературний (творчий) портрет митця сформувався на базі біографічного методу дослідження як жанрове пограниччя між академічним театрознавством і журналістикою на початку ХХ століття. Однак ні достатнього теоретичного, ні методологічного обґрунтування у театрознавстві цей жанр досі не отримав. У пропонованому дослідженні зроблено спробу визначити деякі особливості жанру, спираючись на аналіз текстів одного з фундаторів українського театрознавства — Петра Руліна. У процесі аналізу увагу сконцентровано не на висновках, яких дійшов Рулін, а на способі, яким він їх отримав, на питаннях, що їх намагався досліджувати. Джерельною базою дослідження є три статті та монографія Руліна, присвячені творчості Марії Заньковецької. У результаті дослідження диференційовано завдання літературного (творчого) портрета виконавця у театрознавстві й у театральній журналістиці; окреслено коло питань, на які може (а на які не може) відповісти історія театру. Виявлено залежність особливостей літературного портрета від визначення предметного поля театрознавства, що істотно відрізняється у різних авторів.
Посилання
Алперс Б. Театр Мочалова и Щепкина. Москва : Искусство, 1979. 632 с.
Альтшуллер А., Дмитриев Ю., Ростоцкий Б. Театроведение. Театральная энциклопедия. Москва : Советская энциклопедия, 1967. Т. V. С. 159.
Альтшуллер А., Рудницкий К. Театральная критика. Театральная энциклопедия. Москва : Советская энциклопедия, 1967. Т. V. С. 135.
Аникст А. Театроведение. Большая Советская Энциклопедия. В 30 т. 3-е изд. Москва : Советская энциклопедия. 1976. Т. 25. 349–350.
Барбой Ю. О направлениях искусствоведческого анализа спектакля. Границы спектакля: Сборник статей и материалов / Ред. колл. Ю. М. Барбой, Л. И. Гительман, Е. И. Горфункель (отв. ред.), Г. А. Лапкина, Г. В. Титова, сост. Е. И. Горфункель, Г. А. Лапкина, А. А. Юрьев. Санкт-Петербург : Изд-во СПбГАТИ. 1999. С. 9–16.
Барт Р. Две критики / Р. Барт. Избранные работы: Семиотика: Поэтика ; пер. с фр. Москва : Прогресс, 2008. С. 262–268.
Барт Р. Критика и истина / Р. Барт. Избранные работы: Семиотика: Поэтика ; пер. с фр. Москва : Прогресс, 2008. С. 319–374.
Білецький Л. Основи української літературно-наукової критики. Київ : Либідь, 1998. 408 с.
Всеволодский-Гернгросс В. История русского театра. В 2-х т. Ленинград, Москва : Теа-кино-печать, 1929. Т. 1. 576 с.
Гвоздєв О. Німецька наука про театр (до методології іс- торії театру) / О. Гвоздєв. З історії театру і драми ; пер. з рос. Львів : ЛНУ ім. І. Франка, 2008. С. 9–39.
Гроссман Л. Жанры художественной критики // Л. Гроссман. Цех пера: Эссеистика. Москва : Аграф, 2000. С. 233–259.
Гусев А. Театроведение. Большая Советская Энциклопедия. Москва : Государственное научное издательство «Большая Советская Энциклопедия», 1956. Т. 42. С. 87.
Евреинов Н. Оригинал о портретистах (к проблеме субьективизма в искусстве). Москва : Государственное из- дательство, 1922. 112 с.
Котте А. Театральность: понятие в поисках собственного предмета. Театроведение Германии: Система координат / Сост. Э. Фишер-Лихте, А. А. Чепуров. Санкт-Петербург : Балтийские сезоны, 2004. С. 215–232.
Міхалік Я. Як писати історію? Театр: історія, теорія, практика. Збірник статей ; пер. з пол. Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2013. С. 7–25.
Мокульский С. Введение. Хрестоматия по истории западноевропейского театра ; под ред. С. Мокульского: в 2 т. Москва : Искусство, 1955. Т. 1. С. 3–31.
Рулін П. Акторський стиль Заньковецької. Червоний шлях. 1927. No 4. С. 183–203.
Рулін П. Артистичний шлях М. К. Заньковецької. Червоний шлях. 1926. No 2. С. 164–183.
Рулін П. Артистичний шлях М. К. Заньковецької. Червоний шлях. 1926. No 11–12. С. 204–220.
Рулін П. Марія Заньковецька. Життя і творчість. Київ : Кооперативне видавництво «Рух», 1929. 112 с.
Рулін П. Образи Заньковецької. Червоний шлях. 1927. No 3. С. 156–174.
Станішевський Ю., Юдкін І. Вступ. Історія українського театру: у 3 т / НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2009. Т. 2: 1900–1945. С. 5–14.
Таршис Р. Театральная критика и театроведение. Введение в театроведение / Сост. и отв. ред. Ю. М. Барбой. Санкт-Петербург : Изд-во СПбГАТИ, 2011. С. 161–170.
Чепуров А. Измерение театра. Театроведение Германии: Система координат / Сост. Э. Фишер-Лихте, А. А. Чепуров. Санкт-Петербург : Балтийские сезоны. 2004. С. 7–13.
Fischer-Lichte E.Quo Vadis? Theatre Studies at the Crossroads. Modern drama: defining the field. Toronto. University of Toronto Press. 2003. P. 48–66.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Олександр Юрійович Клековкін
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.