ЕКРАННІ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ДРАМИ Т. ШЕВЧЕНКА «НАЗАР СТОДОЛЯ» У ПОЛІ МІЖТЕКСТОВИХ ВЗАЄМИН

Автор(и)

  • Тетяна Василівна Журавльова Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-1724-6395

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.25.2019.188324

Ключові слова:

Т. Шевченко, «Назар Стодоля», екранні інтерпретації, кінодраматургія, екранізації, інтертекстуальність, українська екранна культура

Анотація

Пропоноване дослідження аналізує екранні інтерпретації п’єси Т. Шевченка «Назар Стодоля» у їх- ній відповідності до основних смислів першоджерела. Сам драматичний твір розглянуто як джерело інтертекстуальних включень у новий, кінематографічний, текст. 

Порівняльний аналіз екранізацій засвідчує переосмислення кінематографістами базового тексту, відповідно й зміни його сюжетно-образної концепції, що дало змогу режисерам розкрити власне бачення теми та ідеї цієї драми. 

Біографія автора

Тетяна Василівна Журавльова, Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України

Кандидат мистецтвознавства, молодший науковий співробітник відділу екранно-сценічних мистецтв і культурології Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України. 

Посилання

Балухатый С. Поэтика мелодрамы. Вопросы поэтики. Ле- нинград : Изд-во ЛГУ, 1990. С. 30–80.

Барт Р. От произведения к тексту. Избранные работы: Семиотика: Поэтика ; пер. с фр. / Сост., общ. ред. и вступ. ст. Г.К.Косикова. Москва : Прогресс, 1989. С. 413–423.

Драматургія Шевченка [Електронний ресурс]. Шевчен- ківська енциклопедія. URL: http://www.shevchcycl.kiev.ua/statt-pro-lteraturnu- ta-malyarsku-tvorchst/94-dramaturgya-shevchenka.html

Журавльова Т. Екранізація творів Тараса Шевченка в українському кінематографі: реалізація мелодраматичних принципів першоджерела. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. Київ : НАН України, , ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. 2013. Вип. 13. С. 137–142.

Журавльова Т. Класика української драматургії в екранних інтерпретаціях: мелодраматичний аспект відтворення першоджерела. Проблеми міжвидового синтезу в українській культурі в полі діалогів різнона- ціональних культурних традицій : колективна моно- графія [голов. ред. Г. Скрипник]. Київ : НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. 2019. С. 134–154.

Кисіль О. Український театр. Київ : Мистецтво, 1968. 260 с.

Пащенко А. Мотиви і образи Кобзаря в кіно. [Елек- тронний ресурс]. Кіно Театр. Київ: 2014 No1. Режим доступу : http://www.ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1580

Пилипчук Р. Драма «Назар Стодоля»: від створення і пер- шого сценічного втілення (1842–1844 рр.) та першодруку (1862 р.) до регулярних вистав в руському (українському) народному театрі Товариства “Руська (українська) бесіда” (1864-1900 рр.) у Галичині». Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого : зб. наук. пр. : 200-літтю від дня народж. Т. Шевченка присвячується. М-во куль- тури України, Київ. нац. ун-т театру, кіно і телебачення ім. І. К. Карпенка-Карого. Київ, 2014. Вип. 14. С. 14-30.

Примаченко Я. Українське кіно 1920-х років у пошуках власних тем та смислів. [Електронний ресурс] Україна модерна: міжнародний інтелектуальний часопис, 2017, 15 березня. URL: (http://uamoderna.com/md/prymachenko-ukrainian-cinema).

Рулін П. На шляхах революційного театру. Київ : Мисте- цтво, 1972. 354 с.

Скорина Л. Енергетика жанрової форми п’єси Тара- са Шевченка «Назар Стодоля». Шевченків світ : наук. щорічник : Вип. 3. Черкаси : Чабаненко Ю., 2010. С. 82–90.

Франчук М. Традиційні мотиви в драмі Т. Шевченка «На- зар Стодоля». Науковий вісник Ужгородського універси- тету : Серія: Філологія. Соціальні комунікації. (Збірник укладено за матеріалами Міжнародної наук.конференції «Т. Шевченко–володар у царстві духа» (25-26.02.2014 р., Ужгород) присвяч. 200-літтю від дня народження Т. Шев- ченка) [ред. кол. Г.Шумицька]. Ужгород : Говерла, 2014. Вип. 1 (31). С. 261–264.

Шалацька Г. Жіночі образи драми «Назар Стодоля» Т. Шевченка у системі духовних цінностей першої по- ловини ХІХ ст. Шевченкознавчі студії. Київ : Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка, 2013. Вип. 16. С. 273–282.

Шевченко Т. Назар Стодоля / Т. Шевченко. Твори: в 5 т. Т. 3: Драматичні твори. Повісті. Київ : Дніпро, 1971. С. 7–42.

Шубравський В. Є. Драматургія Т. Г. Шевченка. Київ: Держлітвидав, 1961. 120 с.

Boyum, Joy Gould. «Double Exposure: Fiction into Film». New York : Universe Books, 1985. 287 p.

Опубліковано

2019-11-26

Номер

Розділ

Articles