Маркери театральної культури (Державний театр, 1917–1934, початок)

Автор(и)

  • Олександр Юрійович Клековкін Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України, Україна https://orcid.org/0000-0002-3481-2790

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.26.2020.202564

Ключові слова:

терміносистема театру, одержавлення театру, формула мистецтва, масовий театр

Анотація

Розглянуто терміносистему українського театру 1917–1934 років як систему маркерів театральної культури України означеного періоду. Джерела дослідження — накопичений автором матеріал до словника з історії театральної культури України. Це майже дві з половиною тисячі корисних джерел — літописів, драматичних творів, поетик шкільного театру, програмних маніфестів діячів театру початку ХХ століття, листів, монографій, словників, рецензій, оглядів, творчих портретів та інших документів, у яких зафіксовано термінологію українського театру від його початків. Кількісно ці джерела поділяються на дві частини — близько тисячі джерел до 1917-го року, така сама кількість — до 1934-го року, і ще близько п’ятисот — від 1934-го року до початку ХХІ століття. У процесі аналізу джерел зафіксовано майже шість тисяч термінів і сталих словосполучень, з яких понад чотири тисячі, тобто дві третини, стосуються теорії і практики театру ХХ століття. Серед них період найактивнішого словотворення (понад дві з половиною тисячі термінів і сталих словосполучень) припадає саме на 1917–1934 роки. Опрацювання нових масивів текстів може змінити це співвідношення, однак навряд чи радикально, адже за законом великих чисел, похибка не буде критичною. У процесі аналізу виявлено основні блоки термінів і, відповідно, означених ними явищ, котрі й визначають особливості театральної культури України 1917–1934 рp.

Біографія автора

Олександр Юрійович Клековкін, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

член-кореспондент Національної академії мистецтв України, заслужений діяч мистецтв України, доктор мистецтвознавства, професор, зав. відділу теорії та історії культури

Посилання

Khmuryi, V. (1926?). Sincere and friendliness conversation of author is with a reader about the modern Ukrainian art, at criticism and about this book. Notat-ky pro teatr, kino ta prostorove mystetstvo ... . [Kharkiv] : Rukh. 159, [1] s. : il. [in Ukrainian].

Le Goff, Zh. (2016). Problem of history. Rodak P. Pysmo. Knyzhka. Lektura: Rozmovy: Le Hoff. Shartie. Ebrar. Fabr. Lezhen. Varshava. S. 23-52 [in Ukrainian].

Mikhalik, Ya. (2013). How to write history?Teatr: istoriia, teoriia,praktyka. Zbirnyk statei. Lviv : LNU im. Ivana Franka. S. 7-25 [in Ukrainian].

Novytskyi, M. (1927). Culture and language of bureaucratism. Kultura i pobut. № 45-46. 3 hrudnia. S. 3-5 [in Ukrainian].

At the front of culture: [vidchyt do XIII Vseukr. ta VII Vsesoiuz. zizdiv Rad]. (1935). Nar. komisariat osvity USRR. Kyiv : Rad. shk.. 261 [3] [in Ukrainian].

State «Harkun». (1918). Nova Rada. № 157. 5 veresnia (23 serpnia). S. 4 [in Ukrainian].

Chronicle. (1928). Nove mystetstvo. № 2. S. 14 [in Ukrainian].

Khrystovyi, M. (1926). About our theatrical criticism. Nove mystetstvo. № 25. S. 1-2 [in Ukrainian].

Theses are about theatrical criticism (zatverdzheni Viddilom druku Biuro TsK VKP(b) 29 hrudnia 1926 roku). (1927). Nove mystetstvo. № 4. S. 14-15 [in Ukrainian].

Afinohenov [O]. (1935). Soviet theatrical criticism. Za markso-leninsku krytyku. № 5. S. 19–31 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-25

Номер

Розділ

ТЕАТРАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО