Прийоми commedia dell’arte у практиці акторського дуету Йосипа Гірняка та Мар’яна Крушельницького (На прикладі вистави «Мікадо» 1927 р.)

Автор(и)

  • Тетяна Антонівна Бойко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-6941-8868
  • Марина Василівна Сорока Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-0509-8508

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.26.2020.202577

Ключові слова:

оперета «Мікадо», commedia dell’arte, Йосипа Гірняк, Мар’ян Крушельницький, театр «Березіль»

Анотація

Мета статті — здійснити історіографічний аналіз вистави «Мікадо» 1927 року та висвітлити специфіку прийомів commedia dell’arte у практиці акторського дуету Йосипа Гірняка та Мар’яна Крушельницького.

Методологія дослідження. Процесові дослідження послугували аналітичний (проаналізовано передумови створення оперети «Мікадо» на кону «Березоля»), історико-біографічний (розглянуто етапи формування акторського дуету Й. Гірняка та М. Крушельницького) та зіставно-типологічний (визначено стилістичні особливості березільської оперети у контексті розвитку театрального мистецтва 1920-х рp.) методи.

Наукова новизна полягає у розширенні уявлень про процес створення музичних вистав на кону «Березоля» 1920-х рp. На прикладі оперети «Мікадо» окреслено специфіку розважальних жанрів того часу та схарактеризовано прийоми commedia dell’arte як домінантні смислотворчі чинники акторської праці Й. Гірняка й М. Крушельницького у цій виставі.

Висновки. Беручи до уваги співпрацю Гірняка та Крушельницького у березільських виставах «Пошились у дурні» (1924), «Золоте черево» (1926), «Король бавиться» (1927) тощо варто наголосити, що цей яскравий дует остаточно сформувався саме у виставі «Мікадо». Феномен їх успішної співпраці полягав у гармонійному поєднанні комізму, ексцентрики, психологічної глибини й інтуїтивного відчуття естетики commedia dell’arte

Біографії авторів

Тетяна Антонівна Бойко, Київський національний університет культури і мистецтв

кандидат мистецтвознавства, старший науковий співробітник, доцент кафедри режисури та майстерності актора

Марина Василівна Сорока, Київський національний університет культури і мистецтв

викладач кафедри режисури та майстерності актора

Посилання

Hirniak, Y. (1982). Memories; [uporiadkuvav B. Boichuk]. New-York : Suchasnist. 485 [in Ukrainіan].

Hudran Zh. [Smolych Yu.] (1927). «Mikado» in «Berezil». Nove mystetstvo. Kharkiv. №16. S. 2-4 [in Ukrainіan].

Yermakova, N. (2005). Valerii Inkizhynov in «Berezil». Arkadia. Odesa. № 2. C. 6-13 [in Ukrainіan].

(ik). [Kostetskyi I.] (2006). Contour, steppe and fate: Valer y Inkizhynov tells about the labour in the theatre of Les Кyr bas / (ik) ; [V. Inkizhynov]. Taniuk L. S. Tvory : u 60 t. T. 7 : Shchodennyky, 1963 r., sichen-cherven. Kyiv : Alterpres. S. 569-578 [in Ukrainіan].

Yvolhyn, V. (1027). Operetta «Mikado» in the teatre «Berezyl». Vechernee radyo. Kharkiv. 14 apr. [in Russian].

(194). Kurbas, L. (1988). Berezil :from a creative inheritance; [uporiad. M. Labinskoho; peredmova Yu. Boboshka]. Kyiv : Dnipro. 518 [in Ukrainіan].

Palamarchuk, O. (2007). Musical presentations of the Lviv t heatres (1776–2001). Lviv. 448 [in Ukrainіan].

Rulin, P. (1972). On the ways of revolutionary theatre. Kyiv : Mystetstvo. 352 [in Ukrainuan].

Taniuk, L. S. (2007). Marian Krushelnytskyi: School of vivi d reincarnation, bequeathed by Kurbas. Kyiv : Lybid. 358 [in Ukrainіan].

Cherkashyn, R. O., Fomina, Yu. H. (2008). We are bereziltsi: theatrical remembrances-reflections ; [upor., prymitky V. Sobiianskoho, peredmova N. Yermakovoi]. Kharkiv : Akta. 347 [in Ukrainіan].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-02-25

Номер

Розділ

ТЕАТРАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО