Прийоми commedia dell’arte у практиці акторського дуету Йосипа Гірняка та Мар’яна Крушельницького (На прикладі вистави «Мікадо» 1927 р.)
DOI:
https://doi.org/10.34026/1997-4264.26.2020.202577Ключові слова:
оперета «Мікадо», commedia dell’arte, Йосипа Гірняк, Мар’ян Крушельницький, театр «Березіль»Анотація
Мета статті — здійснити історіографічний аналіз вистави «Мікадо» 1927 року та висвітлити специфіку прийомів commedia dell’arte у практиці акторського дуету Йосипа Гірняка та Мар’яна Крушельницького.
Методологія дослідження. Процесові дослідження послугували аналітичний (проаналізовано передумови створення оперети «Мікадо» на кону «Березоля»), історико-біографічний (розглянуто етапи формування акторського дуету Й. Гірняка та М. Крушельницького) та зіставно-типологічний (визначено стилістичні особливості березільської оперети у контексті розвитку театрального мистецтва 1920-х рp.) методи.
Наукова новизна полягає у розширенні уявлень про процес створення музичних вистав на кону «Березоля» 1920-х рp. На прикладі оперети «Мікадо» окреслено специфіку розважальних жанрів того часу та схарактеризовано прийоми commedia dell’arte як домінантні смислотворчі чинники акторської праці Й. Гірняка й М. Крушельницького у цій виставі.
Висновки. Беручи до уваги співпрацю Гірняка та Крушельницького у березільських виставах «Пошились у дурні» (1924), «Золоте черево» (1926), «Король бавиться» (1927) тощо варто наголосити, що цей яскравий дует остаточно сформувався саме у виставі «Мікадо». Феномен їх успішної співпраці полягав у гармонійному поєднанні комізму, ексцентрики, психологічної глибини й інтуїтивного відчуття естетики commedia dell’arte
Посилання
Hirniak, Y. (1982). Memories; [uporiadkuvav B. Boichuk]. New-York : Suchasnist. 485 [in Ukrainіan].
Hudran Zh. [Smolych Yu.] (1927). «Mikado» in «Berezil». Nove mystetstvo. Kharkiv. №16. S. 2-4 [in Ukrainіan].
Yermakova, N. (2005). Valerii Inkizhynov in «Berezil». Arkadia. Odesa. № 2. C. 6-13 [in Ukrainіan].
(ik). [Kostetskyi I.] (2006). Contour, steppe and fate: Valer y Inkizhynov tells about the labour in the theatre of Les Кyr bas / (ik) ; [V. Inkizhynov]. Taniuk L. S. Tvory : u 60 t. T. 7 : Shchodennyky, 1963 r., sichen-cherven. Kyiv : Alterpres. S. 569-578 [in Ukrainіan].
Yvolhyn, V. (1027). Operetta «Mikado» in the teatre «Berezyl». Vechernee radyo. Kharkiv. 14 apr. [in Russian].
(194). Kurbas, L. (1988). Berezil :from a creative inheritance; [uporiad. M. Labinskoho; peredmova Yu. Boboshka]. Kyiv : Dnipro. 518 [in Ukrainіan].
Palamarchuk, O. (2007). Musical presentations of the Lviv t heatres (1776–2001). Lviv. 448 [in Ukrainіan].
Rulin, P. (1972). On the ways of revolutionary theatre. Kyiv : Mystetstvo. 352 [in Ukrainuan].
Taniuk, L. S. (2007). Marian Krushelnytskyi: School of vivi d reincarnation, bequeathed by Kurbas. Kyiv : Lybid. 358 [in Ukrainіan].
Cherkashyn, R. O., Fomina, Yu. H. (2008). We are bereziltsi: theatrical remembrances-reflections ; [upor., prymitky V. Sobiianskoho, peredmova N. Yermakovoi]. Kharkiv : Akta. 347 [in Ukrainіan].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, подають наукові статті для публікації у «Науковому Віснику» на таких умовах:
а) Автори, подаючи наукові статті для публікації, надають збірнику «Науковий Вісник» право першої публікації (за ліцензією Creative Commons Attribution). Це дає змогу іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому збірнику. Водночас за авторами зберігаються в повному обсязі авторські права, що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р.;
б) Автори мають право укладати додаткові окремі угоди на договірній основі стосовно невиключного поширення опублікованої версії Збірника (публікації в книжці, інституційному сховищі тощо), з підтвердженням початкової публікації в цьому виданні;
в) Автори також мають право розмістити свої праці в мережі Інтернет (на їх веб-сайті чи в іниституційних сховищах) до подання чи під час подання праць на розгляд редакційної ради Збірника.
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
За авторами збірника наукових праць «Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого» / «Naukovij vìsnik Kiïvskogo nacìonalnogo unìversitetu teatru, kìno ì telebačennâ ìm. Ì.K. Karpenka-Karogo» зберігається авторське право що підтверджується Законом України про авторське право і суміжні права за № 3702-ХІІ від 23.12.1993 р. (остання поточна редакція 14.10.2020). За ліцензійними умовами надається право також і редакції збірника публікувати оригінальні наукові статті, що містять нові наукові дослідження й не публікувалися в інших виданнях.
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі. Автор зберігає авторські права і права на публікацію без обмежень.
Погляди авторів публікацій можуть не збігатися з поглядами редакції. За достовірність фактів, дат, прізвищ тощо відповідальність несуть автори.