DOI: https://doi.org/10.34026/1997-4264.26.2020.202610

Музичний серіал: на перетині кіно і телебачення

Тетяна Анатоліївна Сидорчук

Анотація


Роль телебачення як основного засобу комунікації людини з навколишнім світом важко переоцінити. Однією з найбільш усталених функцій «малого екрана» є його розважальне призначення, репрезентантом якого для пересічного глядача є серіал. У статті аналізується явище музичного серіалу, досліджуються його характерні особливості як музично-екранної форми, простежуються причинно-наслідкові зв’язки розвитку та функціонування музичного серіалу за кордоном та в Україні.


Ключові слова


серіал; телефільм; музичний серіал; музично-екранні форми; ліпсинг; меш-ап

Повний текст:

PDF ABSTRACT (English)

Посилання


On amendment of some laws of Ukraine regarding the language of audiovisual (electronic) media. The Law of Ukraine activity from May 23, 2017, № №2054-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2054-19#Text (last accessed: 7.02.2020) [in Ukrainian].

On amendment of Article 15 of the Law of Ukraine «On Cinematography». The Law of Ukraine activity from April 29, 2016, №1046-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/1046-VIII (last accessed: 7.02.2020) [in Ukrainian].

«The new girl» on Novy Channal: school love, detective and a lot of music. URL: https://film.ua/uk/news/2130 (last accessed: 6.02.2020) [in Ukrainian].

Agapova, D. Ukrainian TV-series are guided by Russian standards. URL: https://gazeta.ua/ru/articles/culturenewspaper/_ukrainskie-serialy-orientiruyutsya-narossijskie-standarty/763516 (last accessed: 6.02.2020) [in Russian].

Belenky Yu. M., Shergova O. B. (2013). Melodrama, drama and sitcom: foreign practice and the first Russian experiments: scientific edition. Moscow: Academy of Media Industry. 156 [in Russian].

Gladskikh E. Transition of quantity into quality - how the industry of Ukrainian TV-series and television shows production issues from the crisis. https://delo.ua/lifestyle/perehod-kolichestva-v-kachestvo-kak-industrijaproizvodstva-ukra-329411/ (last accessed: 6.02.2020) [in Russian].

Zubavina, I. B. (2007). Cinematography of Independent Ukraine: Trends, Films, Figures. Kyiv: FENIKS. 293 [in Ukrainian].

Kopylova, R. (1990). Show of the Century: “pro” and “contra”. Essays on television cinema. Leningrad: LGITMik, pp. 9-18 [in Russian].

Pobedonostseva, I. E. (2005). The Television Discourse in the Cultural Space of Postmodernism: Dis. … Cand. Art Studies: 17.00.04 / Kyiv. Nat. I. K. Karpenko-Kary theater, cinema and television University. Kyiv. 196 [in Russian].

Stadnik, S. There’s beginning of immensely shooting of TV-series in Ukraine. What now is shown on TV. Retrieved from: https://ru.espreso.tv/article/2017/12/12/chto_teper_pokazyvayut_po_televizu_seryaly (last accessed: 6.02.2020) [in Russian].

Sepman, I. (1990). The urgency of the classics. Essays on television cinema. Leningrad: LGITMik, pp. 21-35 [in Russian].

Television art. Dictionaries, encyclopedias and manuals. Retrieved from: https://slovar.cc/enc/bse/2047631.html/ (last accessed: 6.02.2020) [in Russian].

Fromm, E. (2006). Escape from the freedom. Man for himself. Moscow: ACT MOSCOW. 557 [in Russian].

Feuer, J. (1993). The Hollywood Musical. Bloomington: Indiana University Press. 154 [in English].

Fitzpatrick, A. (2019). Smash Showrunner Joshua Safran Debuts His New Musical-Esque Netflix Series Soundtrack. Playbill. Retrieved from: http://www.playbill.com/article/smash-showrunner-joshua-safran-debuts-his-new-musicalesque-netflix-series-soundtrack (last accessed: 8.02.2020) [in English].

Harrison, J. (2012).The Television Musical: Glee’s New Directions. Time in Television Narrative: Exploring Temporality in Twenty-First-Century Programming. Jackson: University Press of Mississippi, pp. 257-270 [in English].

McHenry, J. (2019). Why Netflix’s Soundtrack Is a Fully Lip-Synced Musical TV Show. Vulture. Retrieved from: https://www.vulture.com/2019/12/netflix-soundtracklip-sync-musical.html (last accessed: 8.02.2020) [in English].

The Forsyte Saga Retrieved from: http://web.archive.org/web/20080416172630/http://www.televisionheaven.co.uk/ forsyte.htm (last accessed: 5.02.2020) [in English].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Про внесення змін до деяких законів України щодо мови аудіовізуальних (електронних) засобів масової інформації: Закон України від 23.05.20017 р. №2054-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2054-19#Text (дата звернення: 7.02.2020).

Про внесення зміни до статті 15 Закону України «Про кінематографію»: Закон України від 29.04.2016 р. №1046- VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/1046-VIII (дата звернення: 7.02.2020).

«Новенька» на Новому: шкільне кохання, детектив і багато музики. URL: https://film.ua/uk/news/2130 (дата звернення: 6.02.2020).

Агапова Д. Украинские сериалы ориентируются на российские стандарты. URL: https://gazeta.ua/ru/articles/culture-newspaper/_ukrainskie-serialy-orientiruyutsya-narossijskie-standarty/763516 (дата звернення: 6.02.2020).

Беленький Ю. М., Шергова О. Б. Мелодрама, драма и ситком: зарубежная практика и первые российские опыты: науч. издание. Москва: Академия медиаиндустрии, 2013. 156 с.

Гладских Е. Переход количества в качество – как индустрия производства украинских сериалов и телешоу выходит из кризиса. URL: https://delo.ua/lifestyle/perehodkolichestva-v-kachestvo-kak-industrija-proizvodstvaukra-329411/ (дата звернення: 6.02.2020).

Зубавіна І. Б. Кінематографія незалежної України: тенденції, фільми, постаті. Київ: ФЕНІКС, 2007. 293 с.

Копылова Р. Зрелище века: «pro» и «contra». Очерки телевизионного кино. Ленинград: ЛГИТМиК, 1990. С. 9-18.

Побєдоносцева І. Є. Телевізійний дискурс у культурному просторі постмодернізму: дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.04 / Київ. Нац. ун-т театру, кіно і телеб. ім. І. К. Карпенка-Карого. Київ, 2005. 196 с.

Стадник С. В Украине начали безмерно снимать сериалы. Что теперь показывают по телевизору. URL: https://ru.espreso.tv/article/2017/12/12/chto_teper_pokazyvayut_po_televizu_seryaly (дата звернення: 6.02.2020).

Сэпман И. Злободневность классики. Очерки телевизионного кино. Ленинград: ЛГИТМиК, 1990. С. 21-35.

Телевизионное искусство. Словари, энциклопедии и справочники. URL: https://slovar.cc/enc/bse/2047631.html/ (дата звернення: 6.02.2020).

Фромм Э. Бегство от свободы. Человек для себя. Москва: АСТ МОСКВА, 2006. 571 с. 14. Feuer J. The Hollywood Musical. Bloomington: Indiana University Press, 1993. 154 p.

Fitzpatrick A. Smash Showrunner Joshua Safran Debuts His New Musical-Esque Netflix Series Soundtrack. Playbill, 2019. Retrieved from: http://www.playbill.com/article/smash-showrunner-joshua-safran-debuts-his-new-musicalesque-netflix-series-soundtrack (last accessed: 8.02.2020)

Harrison J. The Television Musical: Glee’s New Directions. Time in Television Narrative: Exploring Temporality in Twenty-First-Century Programming. Jackson: University Press of Mississippi, 2012, pp. 257-270.

McHenry J. Why Netflix’s Soundtrack Is a Fully Lip-Synced Musical TV Show. Vulture, 2019. Retrieved from: https://www.vulture.com/2019/12/netflix-soundtrack-lip-syncmusical.html (last accessed: 8.02.2020)

The Forsyte Saga Retrieved from: http://web.archive.org/web/20080416172630/http://www.televisionheaven.co.uk/forsyte.htm (last accessed: 5.02.2020)