DOI: https://doi.org/10.34026/1997-4264.26.2020.202643

Мистецьке шоу: маніпуляція мистецтвом чи мистецтво маніпуляції?

Катерина Ігорівна Станіславська

Анотація


У статті розглянуто екранне мистецьке шоу у контексті естетичних та комунікативних пріоритетів. Проаналізовано науковий дискурс понять «шоу», «шоу-технології», «шоуїзація». Визначено високу міру маніпулятивності сучасного шоу


Ключові слова


шоу; шоу-технології; шоуїзація; мистецьке шоу

Повний текст:

PDF ABSTRACT (English)

Посилання


Akopyan, K. Z. (2008). Schlagerization, showization and exhibitionism in modern culture. Gorizonty kul’tury: ot massovoy do elitarnoy: Materialy IX yezhegodnoy mezhdunarodnoy konferentsii 16–17 noyabrya 2007 g. SanktPeterburg: Sankt-Peterburgskoye filosofskoye obshchestvo [in Russian].

Afanasyev, Yu. (2010). The social purpose of art as a systematic factor of national artistic culture. Kulʹturolohichna dumka. Vol. 2 [in Ukrainian].

Burdina, E. O. (2017). Infotainment as a SocioCommunicative Phenomenon in Contemporary Ukrainian Information and Journalistic TV Projects: Candidate’s thesis: 27.00.04. Kharkiv [in Ukrainian].

Gopko, V. (2014). Is it excessively excessive consumption? Gumanitarnyye issledovaniya. Vol. 3 (4) [in Russian].

Dubovik, N. (2010). Showcasing of modern culture. MIST: Mystetstvo, istoriya, suchasnistʹ, teoriya: zb. nauk. pr. Vol. 7 [in Russian].

Yezhov, D. A. (2018). Elections in the conditions of showization: technologies and social consequences. Vestnik Instituta sotsiologii. Part 9. Vol. 2 (25) [in Russian].

Koltysheva, S. Ya. (2008). Show business as a spheremagnet for religious metaphor. Vestnik Yuzhno-Ural’skogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Lingvistika. Vol. 16 (116) [in Russian].

Korotaeva, I. V. Show-programs as a phenomenon of mass culture. Retrieved from: http://elibrary.ru/download/27908761.htm [in Russian].

Martynov, V. (2008). Motley rods of Jacob: A private look at the picture of the universal holiday of life. Moskva: MGIU [in Russian].

Romanenko, Yu. M. Showization. Retrieved from: http://hpsy.ru/public/x3066.htm [in Russian].

Skrypka, A. О. (2010). Show technologies as a form of social communication: Extended abstract of candidate’s thesis: 22.00.04. Kharkiv [in Ukrainian].

Stametov, V. V. (2008). Nature of the show as mass pseudocommunication: Extended abstract of candidate’s thesis: 22.00.06. Tambov [in Russian].

Stametov, V. V. Show technologies as a factor in the formation of alienation trends in society. Retrieved from: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_15565251_44195992.pdf [in Russian].

Stametov, V. V. (2008). Show-phenomenon as a form of mass pseudo-communication. Vestnik Tambovskogo universiteta. Seriya: Gumanitarnyye nauki. Vol. 10 [in Russian].

Timokhovich, A. N. (2003). Socio-psychological factors of the popularity of the show as a mass spectacle: Extended abstract of candidate’s thesis: 19.00.05. Moskva [in Russian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Акопян К. З. Шлягеризация, шоуизация и эксгибиционизация в современной культуре. Горизонты культуры: от массовой до элитарной: Материалы IX ежегодной международной конференции 16–17 ноября 2007 г. Санкт-Петербург: Санкт-Петербургское философское общество, 2008. С. 15–21.

Афанасьєв Ю. Соціальне призначення мистецтва як системоутворювальний чинник національної художньої культури. Культурологічна думка. 2010. № 2. С. 169–173.

Бурдіна Е. О. Інфотейнмент як соціокомунікативне явище в сучасних українських інформаційно-публіцистичних телепроєктах: дис. … канд. н. із соц. комунікацій: спец. 27.00.04 «Теорія та історія журналістики». Харків, 2017. 257 с.

Гопко В. Так ли избыточно избыточное потребление? Гуманитарные исследования. 2014. № 3 (4). С. 13–15.

Дубовик Н. Шоутизация современной культуры. МІСТ: Мистецтво, історія, сучасність, теорія: зб. наук. пр. 2010. № 7. С. 224–233.

Ежов Д. А. Выборы в условиях шоуизации: технологии и социальные последствия. Вестник Института социологии. 2018. Т. 9. № 2 (25). С. 130–144.

Колтышева С. Я. Шоу-бизнес как сфера-магнит для религиозной метафоры. Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Лингвистика. 2008. № 16 (116). С. 83–88.

Коротаева И. В. Шоу-программы как феномен массовой культуры. URL: http://elibrary.ru/download/27908761.htm

Мартынов В. Пестрые прутья Иакова: Частный взгляд на картину всеобщего праздника жизни. Москва: МГИУ, 2008. 140 с.

Романенко Ю. М. Шоуизация. URL: http://hpsy.ru/public/x3066.htm

Скрипка А. О. Шоу-технології як форма соціальної комунікації: автореф. дис. … канд. соціологічних наук: спец. 22.00.04 «Спеціальні та галузеві соціології». Харків, 2010. 19 с

Стаметов В. В. Природа шоу как массовой псевдокоммуникации: автореф. дис. … канд. социол. н.: спец. 22.00.06 «Социология культуры, духовной жизни». Тамбов, 2008. 22 с.

Стаметов В. В. Шоу-технологии как фактор формирования тенденций отчужденности в обществе. URL: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_15565251_44195992.pdf

Стаметов В. В. Шоу-феномен как форма массовой псевдокоммуникации. Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2008. № 10. С. 165–170.

Тимохович А. Н. Социально-психологические факторы популярности шоу как массового зрелища: автореф. дис. ... канд. психол. н.: спец. 19.00.05 «Социальная психология». Москва, 2003. 20 с.