Мистецьке шоу: маніпуляція мистецтвом чи мистецтво маніпуляції?

Автор(и)

  • Катерина Ігорівна Станіславська Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. Карпенка-Карого http://orcid.org/0000-0002-9026-6085

DOI:

https://doi.org/10.34026/1997-4264.26.2020.202643

Ключові слова:

шоу, шоу-технології, шоуїзація, мистецьке шоу

Анотація

У статті розглянуто екранне мистецьке шоу у контексті естетичних та комунікативних пріоритетів. Проаналізовано науковий дискурс понять «шоу», «шоу-технології», «шоуїзація». Визначено високу міру маніпулятивності сучасного шоу

Біографія автора

Катерина Ігорівна Станіславська, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. Карпенка-Карого

доктор мистецтвознавства, професор, професор кафедри музичного виховання

Посилання

Akopyan, K. Z. (2008). Schlagerization, showization and exhibitionism in modern culture. Gorizonty kul’tury: ot massovoy do elitarnoy: Materialy IX yezhegodnoy mezhdunarodnoy konferentsii 16–17 noyabrya 2007 g. SanktPeterburg: Sankt-Peterburgskoye filosofskoye obshchestvo [in Russian].

Afanasyev, Yu. (2010). The social purpose of art as a systematic factor of national artistic culture. Kulʹturolohichna dumka. Vol. 2 [in Ukrainian].

Burdina, E. O. (2017). Infotainment as a SocioCommunicative Phenomenon in Contemporary Ukrainian Information and Journalistic TV Projects: Candidate’s thesis: 27.00.04. Kharkiv [in Ukrainian].

Gopko, V. (2014). Is it excessively excessive consumption? Gumanitarnyye issledovaniya. Vol. 3 (4) [in Russian].

Dubovik, N. (2010). Showcasing of modern culture. MIST: Mystetstvo, istoriya, suchasnistʹ, teoriya: zb. nauk. pr. Vol. 7 [in Russian].

Yezhov, D. A. (2018). Elections in the conditions of showization: technologies and social consequences. Vestnik Instituta sotsiologii. Part 9. Vol. 2 (25) [in Russian].

Koltysheva, S. Ya. (2008). Show business as a spheremagnet for religious metaphor. Vestnik Yuzhno-Ural’skogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Lingvistika. Vol. 16 (116) [in Russian].

Korotaeva, I. V. Show-programs as a phenomenon of mass culture. Retrieved from: http://elibrary.ru/download/27908761.htm [in Russian].

Martynov, V. (2008). Motley rods of Jacob: A private look at the picture of the universal holiday of life. Moskva: MGIU [in Russian].

Romanenko, Yu. M. Showization. Retrieved from: http://hpsy.ru/public/x3066.htm [in Russian].

Skrypka, A. О. (2010). Show technologies as a form of social communication: Extended abstract of candidate’s thesis: 22.00.04. Kharkiv [in Ukrainian].

Stametov, V. V. (2008). Nature of the show as mass pseudocommunication: Extended abstract of candidate’s thesis: 22.00.06. Tambov [in Russian].

Stametov, V. V. Show technologies as a factor in the formation of alienation trends in society. Retrieved from: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_15565251_44195992.pdf [in Russian].

Stametov, V. V. (2008). Show-phenomenon as a form of mass pseudo-communication. Vestnik Tambovskogo universiteta. Seriya: Gumanitarnyye nauki. Vol. 10 [in Russian].

Timokhovich, A. N. (2003). Socio-psychological factors of the popularity of the show as a mass spectacle: Extended abstract of candidate’s thesis: 19.00.05. Moskva [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-25

Номер

Розділ

ЕКРАННІ МИСТЕЦТВА